Redskap som redskap ­ En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling

1634 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning Människans motoriska utveckling är en livslång process som börjar i fosterstadiet och pågår livet ut. Kroppen är byggd för rörelse. Vävnader och olika funktioner anpassar sig till de krav som ställts på dem. Fysisk aktivitet är av stor vikt för barnets utveckling. Genom rörelse lär barnet känna sin omgivning, sig själv och dess plats i världen runt omkring. Barnet utvecklas genom att ständigt möta nya situationer där det krävs att dess färdigheter utmanas, vilket bidrar till inlärning och således utveckling. Redskapsgymnastiken medverkar till att utveckla många kvaliteter såsom grov- och finmotorik, visuell och auditiv perception, personlighetsutveckling, begreppsbildning och kroppsuppfattning. Syfte Arbetet syftar till att undersöka i vilken omfattning redskapsgymnastik används i undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Vi vill dessutom belysa vilka positiva effekter redskapsgymnastiken kan ha på barns motoriska och sensoriska utveckling. Metod För att ta reda på i vilken omfattning redskapsgymnastik förekommer i ämnet idrott och hälsa för de lägre åldrarna har vi gjort en enkätundersökning bland idrottslärare på låg- och mellanstadiet. Litteraturstudier av tidigare forskning i ämnet motorisk inlärning och utveckling har legat till grund för att belysa de positiva effekterna av redskapsgymnastik. Resultat Alla enkätrespondenter använder sig av redskapsgymnastik i sin idrottsundervisning. Samtliga är också överens om att redskapsgymnastik stimulerar sensomotorisk utveckling. Diskussion Genom redskapsgymnastiken tränas de grovmotoriska rörelserna. Den motoriska utvecklingen är av stor vikt då det gäller barns totala utveckling och inlärning. Barn är särskilt mottagliga för nya rörelser och för att underlätta framtida utveckling bör de ges möjlighet till motorisk stim...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Redskap som redskap ­ En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Redskap som redskap ­ En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17782 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×