I.T.R.I.P. Intelligent TrafikRegels och InformationsProgram : Ett säkerhetskoncept

812 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Varje år dör det cirka 500 personer i den svenska trafiken. En strävan att sänka detta olyckstal är uttalat av den svenska regeringen och som effekt av detta har nollvisionen vuxit fram. De allvarliga olyckorna på de svenska vägarna har minskat tack vara kontinuerliga förbättringar av säkerhet i och kring fordon, men på grund av ökad trafikintensitet börjar antalet dödade i trafiken stagnera vid 500 personer per år. För hög fart på dåligt utformade vägsträckor är en bidragande faktor till varför en olycka inträffar och vilka konsekvenser denna olycka resulterar i. I dagens trafiksamhälle tenderar förare att negligera små hastighetsöverträdelser. Tanken med detta examensarbete är att undersöka om ett, för detta arbete framtaget informationssystem, kan få förare mer uppmärksamma på sin hastighet i förhållande till laglig hastighet och därmed eventuellt sänka sin hastighet till laglig nivåDe praktiska testerna genomfördes i hos Avdelningen för Industriell Arbetsvetenskap vid Linköpings Universitet. De simulatortester som genomfördes utfördes av totalt 16 personer som vardera körde tre likadana scenarier med varierande informationsmängd angående gällande laglig hastighet. Försöken jämfördes med varandra och slutsatsen blev att det existerar en skillnad mellan att nyttja den variabla informationen, vilken beskrivs i detta arbete och att inte få någon tilläggsinformation. De mätdata som gavs korrelerade väl med vad testpersonerna ansåg. Det testade systemet var till hjälp, speciellt vid körning på sträckor med en begränsning av 70 km/h.Resultatet av detta arbete innebär att körning med stödsystem ger en bättre anpassning av hastigheten i förhållande till den gällande lagliga hastigheten i flertalet fall. Försökspersonerna trivdes med systemet och ansåg sig gärna vilja nyttja ett liknande system i sina privata fordon. De hastighetsvariationer som framkommit i simulatorexperimentet bör verifieras mot fältstudier, eftersom resultaten kan vara något missvisande. Dock visar resultaten på att ett hjälpsystem likt det testade systemet mycket troligt skulle kunn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: I.T.R.I.P. Intelligent TrafikRegels och InformationsProgram : Ett säkerhetskoncept

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   I.T.R.I.P. Intelligent TrafikRegels och InformationsProgram : Ett säkerhetskoncept
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18007 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×