Kärnten; ett turistområde att lära av? : En benchmarking inom segmentering och marknadsföringskanaler i syfte att locka mer turister

1269 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Resandet mellan länder i världen har ökat vilket även medfört att fler turister från andra länder besöker Sverige. Vilhelmina kommun som är beläget i Lappland anses av utländska turister vara ett exotiskt resmål, men har trots detta erfarit att turismen minskat. Welw AB är ett turistföretag som marknadsför naturturism i Vilhelmina kommun och som med stöd från kommunen vill ändra den negativa turistutvecklingen. Welw AB vill genom att se hur andra liknande turistföretag lyckats locka turister, hur de arbetar med sin marknadsföring och lära och anamma deras tillvägagångssätt.Med denna utgångspunkt valde vi i samråd med Vilhelmina kommun och Welw AB att göra en benchmarking där Welw AB jämförs med två liknande turistföretag i Kärnten, Österrike. I Kärnten, som anses vara ett välkänt turismområde, finns liknande natur och möjlighet till aktiviteter som finns tillgängliga i Vilhelmina kommun. Vår problemformulering och frågeställning blev därför följande;Kan Vilhelmina kommun i samverkan med Welw AB ta lärdom av hur turistföretag i Kärnten arbetar, för att locka mer turister till kommunen?Vi valde att fördjupa arbetet genom att genomföra en benchmarking inom områdena segmentering och marknadsföringskanaler. Vårt mål var att utreda möjligheter för Vilhelmina kommun och Welw AB, att anamma och utveckla segment och marknadsföringskanaler för att locka mer turister. Resultatet av denna benchmarking presenteras i rekommendationer till Welw AB.Vi har använt oss av en kvalitativ metod där den teoretiska referensramen och semistrukturerade intervjuer utgör grunden för analys och rekommendationer. Den teoretiska diskussionen inleds med en genomgång av verktyget benchmarking, vad det är, hur det används och varför vi föreslår att det bör tillämpas i arbetet. Därefter följer en redogörelse av hur människors behov ligger till grund för segmentering. Den teoretiska referensramens fokus ligger på segmentering och marknadsföringskanaler.Analysen visar att de behov som turister främst har och kan få tillfredsställda i Kärnten är lugn och ro, bekvämlighet samt tillgång till och upplevelser av naturen. De segmenteringsvariabler som framför allt präglar turistföretagen i Kärntens val av segment är geografiska variabler och den psykografiska variabeln livsstil. Segmenteringsnivåer som används är fullständig segmentering då marknadsföringen ska riktas mot geografiska områden, och en nischad marknadsföring då erbjudanden ska nå specifika grupper inom segmenten.De rekommendationerna vi utifrån vårt arbete ger Welw AB är att prioritera behoven lugn och ro, bekvämlighet och tillgång till och upplevelser av naturen i sin marknadsföring mot turister från Österrike och ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kärnten; ett turistområde att lära av? : En benchmarking inom segmentering och marknadsföringskanaler i syfte att locka mer turister

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kärnten; ett turistområde att lära av? : En benchmarking inom segmentering och marknadsföringskanaler i syfte att locka mer turister
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18231 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×