Sammanfattning
Titel: Challenging Strategic Change in a Multinational Company
- A Master Thesis Evaluating the Implementation Process of a
New Corporate Strategy
Författare: Malin Kruse, Technology Management och Ekonomprogrammet, Lunds
Universitet
Annika Nilsson, Technology Management och Kemiingenjör,
Lunds Universitet
Handledare: Christer Kedström, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan i Lund
Jan-Erik Rendahl, Institutionen för Designvetenskaper,
Lunds Tekniska Högskola
Fredrik Groth, Chef på ABS Group
Problem: ABS Group har historiskt sett varit ett produktorienterat industriföretag med
decentraliserade dotterbolag, med varierande strukturer, system och rutiner. För
att uppnå bättre konkurrensfördelar på den mogna marknaden inom ?wastewater
technology solutions? har man arbetet fram en mer kundfokuserad strategi. Den
komplexa situationen inom företaget med decentraliserade dotterbolag världen
över komplicerar implementeringen av den nya strategin.
Syfte: Det huvudsakliga syftet med examensarbetet är att identifiera faktorer som
påverkar en strategisk förändring i huvudsak men med betoning på
omständigheterna inom ABS Group. Vi vill undersöka hur väl
implementeringsprocessen har genomförts på ABS Group i form av de anställdas
förståelse och acceptans för den nya strategin. Baserat på åra resultat vill vi ge
rekommendationer till ledningen på ABS Group om hur de ska gå vidare i
implementeringsprocessen.
Metod: Uppsatsen är baserad på en kombinerad kvalitativ och kvantitativ studie av sju
dotterbolag i fem olika länder; Sverige, USA, Polen, Italien och Tyskland. För att
bättre förstå de rådande förutsättningarna i respektive land och hur de påverkar
de anställdas förståelse och acceptans har vi utfört en fallstudie på varje
dotterbolag. Fallstudierna är baserade på ett frågeformulär som distribuerats till
alla anställda och har kompletterats med intervjuer och observationer.
Slutsatser: Det är oerhört sårt att framgångsrikt leda strategiska förändringar. åra
empiriska studier har lärt oss att man måste ta hänsyn till en komplex kontext där
individens känslor, attityder och kunskap har stor inverkan på utfallet. Det krävs
en helhetsbild av de rådande förutsättningarna och en förståelse av de system av
faktorer som påverkar förändringsprocessen. Vi anser att de tre faktorerna,
företagskultur, nationella kulturer och individens motstånd till förändring, har en
stark inverkan på en strategisk förändringsprocess i ett multinationellt företag
som ABS Group. Strukturerade förändringsprocesser som ??step-by-step?
metoder kan användas som ett effektivt...