Bra kvalitet brukar vanligtvis baseras på hur kundernas behov, krav och
förväntningar tillfredsställs. Kunders krav kopplas vanligtvis till
specifika egenskaper hos produkten. Ett sätt för företag att
tillfredsställa
dessa krav är att arbeta med kvalitetssäkring. Syftet med kvalitetssäkring
är således främst att se till att produkten efterlever de krav som är
uppsatta för den. Om kvalitetssäkringen inte uppfyller sitt syfte eller om
kvalitetssäkring saknas kan det leda till kostnader som uppstår till följd
av brister i kvaliteten.
Under 2006 nådde försäljningen av tunga lastbilar i Europa den högsta nivån
någonsin. För Scania har den ökande produktionsvolymen genererat ett
växande behov av artiklar vilket lett till att de befintliga
leverantörernas
kapacitet inte räcker till. På grund av detta måste nya leverantörer tas in
samtidigt som nya artiklar utvecklas. Detta är en av flera anledningar till
att kraven på de nya artiklarnas kvalitetssäkring kommer att öka för
Scania.
Detta examensarbete syftade till att finna arbetssätt som kan förenkla och
effektivisera arbetet med kvalitetssäkring av nya artiklar på Scania
globalt. Examensarbetet skulle även innefatta förslag på hur kvalitetsläget
på en artikel kan förtydligas och visualiseras under införandet av den.
På Scania finns det vid författandet av examensarbetet ingen tydlig
kvalitetssäkringsprocess som beskriver hur arbetet med kvalitetssäkring ska
gå till. Processen är svår att följa och detta leder till ett osystematiskt
och ostrukturerat arbetssätt, vilket inte är i enighet med en av Scanias
värderingar som innebär att arbeta standardiserat.
Examensarbetet har utförts genom en kvalitativ studie innehållande
intervjuer och dokumentstudier. Utifrån dessa har ett förslag på en ny
kvalitetssäkringsprocess arbetats fram av författarna. Denna ska på Scania
användas som hjälpmedel vid arbete med kvalitetssäkring av nya artiklar.
För att tydliggöra arbetet med kvalitetssäkring innehåller den process som
utformats fem steg, vilka är: skapa kännedom om artikelns identitet,
säkerställa att leverantören är införstådd med Scanias krav på process och
artikel, säkerställa att leverantören är införstådd med PPAP (Production
Part Approval Process), säkerställa produktion av artikel hos leverantör
samt godkänna artikel för serieproduktion. Den främsta styrkan med denna
process är att arbetet med kvalitetssäkring kan påbörjas tidigare jämfört
med den befintliga kvalitetssäkringsprocessen. Detta på grund av att det
första steget kan utföras utan att en leverantör är vald.
För att underlätta arbetet med kvalitetssäkring av nya artiklar
rekommenderar författarna Scania att implementera den nya och mer konkreta
kvalitetssäkringsprocessen som utformats. Innan processen implementeras bör
den verifieras ytterligare. För att visualisera kvalitetsläget på nya
artiklar rekommenderas Scania att föra in en ny kolumn i datasystemet
MATRIS innefattande uppföljning av kvalitetssäkringsstatusen. Uppföljning...