Scania grundades år 1891 och idag spänner sig verksamheten över hundra
marknader. Tillverkningen består av tunga lastbilar, bussar samt industrioch
marinmotorer, fokus ligger på segmentet tunga transporter. Scania har
fortsatt att visa goda intäkter även under perioder av stagnation på
marknaden. Det har gjort Scania till ett attraktivt förvärvsobjekt för andra
bolag i samma bransch. Volvo har gjort två försök till förvärv av Scania och
MAN har gjort ett.
Volvo gjorde två försök till förvärv först år 1979 och sedan igen år 1999
men hindrades då av EU-kommissionen eftersom företagen tillsammans
skulle dominera den nordiska marknaden. Det senaste förvärvsförsöket av
Scania kom från den tyska nyttofordonstillverkaren MAN år 2006 och
ansågs fientligt då huvudägarna och styrelsen tydligt sagt nej till affären.
Scania avböjde budet då företagets självständighet varit en central
framgångsfaktor. MAN:s ursprungliga bud låg på 442 kr/aktie, budet höjdes
sedan till 475 kr/aktie, Scania ansåg att budet borde ligga uppåt 670 kr/aktie.
Eftersom Scania ansåg att MAN:s bud var för lågt, ställer vi oss frågan: Vad
är Scaniaaktien värd? Utifrån problemformuleringen och observationer i
empiriundersökningen görs en uppskattning av Scanias aktievärde.
Rapporten avgränsar sig till en värdering av Scania där olika
värderingsmetoder har använts för att uppskatta ett aktievärde. Studiens
tillvägagångssätt är av kvalitativ karaktär då den bygger på intervjuer via
mail och telefon. Intervjuer har gjorts med sakkunniga som har erfarenhet
inom områdena företagsanalys, företagsvärdering och företagsförvärv.
De fördelar som Scania erhåller genom att bli förvärvade av MAN är den
ledande positionen de tillsammans skulle få på den europeiska marknaden.
Förtjänsten skulle dock vara större för MAN då de skulle slippa dyra
utvecklings- och forskningskostnader för motorer som Scania redan tagit
fram. Det fördelar som Scania däremot skulle erhålla genom att fortsätta
vara ett självständigt bolag är att de...