Bladfjädrar i kompositmaterial

1878 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete har bedrivits på Scania i Södertälje hos gruppen för bärande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvärdera möjligheterna att införa bladfjädrar i komposit på framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt på Scania med kompositfjädrar. 1990 lades det projektet ned främst för att det inte fanns någon lämplig serieproducent till kompositfjädrar, men även till följd av vissa problem med slagkänslighet i materialet och att det under den här perioden bedrevs många utvecklingsprojekt på Scania. Sedan mitten på 90-talet finns det i USA en serieproducent av kompositfjädrar till tunga lastbilar på axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till några av de stora lastbilsmärkena på den Amerikanska marknaden. Det betyder att fjädrarna i examensarbetet skall undersökas för 1-1.5 ton högre än vad som finns på marknaden idag. Under våren 2006 kontaktades Scania av den Amerikanska leverantören och ur det mötet uppstod detta examensarbete som startade på hösten samma år. Examensarbetets syfte har varit att fortsätta det utvecklingsarbete som startade under 1980-talet och utvärdera möjligheterna att införa det på Scanias lastbilar idag. Då området är mycket stort krävdes tydliga avgränsningar för vad arbetet skulle omfatta. I samråd med handledare på Scania beslutades att examensarbetet skulle undersöka möjliga lösningar till infästningar av blad mot axel och ram. Skulle ett rakt byte göras mellan dagens stålfjäder mot ett blad i komposit skulle bladet spricka över axelinfästningen till följd av klämkrafterna i området. Ingen kontakt får heller finnas mellan kompositen och metallen eftersom kompositen är mycket slagkänslig. Infästningen mot ram, som idag är löst med fjäderöglor i bladets ändar skulle för komposit innebära en komplicerad och dyr tillverkningsprocess. Till följd av detta eftersöks nya lösningar till infästning av blad mot axel och ram. Examensarbetet skulle även innefatta att påbörja en kravspecifikation för bladfjädrar i komposit. Kravspecifikationen har under arbetets gång visat sig bli det viktigaste resultatet av arbetet då val av infästning till stor del beror av uppbyggnad av materialet samt tillverkningsmetod. Hur materialet är uppbyggt samt vilken tillverkningsmetod som därefter är lämplig är okänd då dessa skiljer sig mellan olika leverantörer. Anisotropin i materialet gör att det ofta designas efter sitt specifika användningsområde då alla ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bladfjädrar i kompositmaterial

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Bladfjädrar i kompositmaterial
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18436 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×