Detta examensarbete har bedrivits på Scania i Södertälje hos gruppen för
bärande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvärdera möjligheterna att
införa bladfjädrar i komposit på framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan
under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt på Scania med
kompositfjädrar. 1990 lades det projektet ned främst för att det inte fanns
någon lämplig serieproducent till kompositfjädrar, men även till följd av
vissa problem med slagkänslighet i materialet och att det under den här
perioden bedrevs många utvecklingsprojekt på Scania.
Sedan mitten på 90-talet finns det i USA en serieproducent av
kompositfjädrar till tunga lastbilar på axeltryck av 6.5 ton, som bland
annat levererar till några av de stora lastbilsmärkena på den Amerikanska
marknaden. Det betyder att fjädrarna i examensarbetet skall undersökas för
1-1.5 ton högre än vad som finns på marknaden idag.
Under våren 2006 kontaktades Scania av den Amerikanska leverantören och ur
det mötet uppstod detta examensarbete som startade på hösten samma år.
Examensarbetets syfte har varit att fortsätta det utvecklingsarbete som
startade under 1980-talet och utvärdera möjligheterna att införa det på
Scanias lastbilar idag.
Då området är mycket stort krävdes tydliga avgränsningar för vad arbetet
skulle omfatta. I samråd med handledare på Scania beslutades att
examensarbetet skulle undersöka möjliga lösningar till infästningar av blad
mot axel och ram. Skulle ett rakt byte göras mellan dagens stålfjäder mot
ett blad i komposit skulle bladet spricka över axelinfästningen till följd
av klämkrafterna i området. Ingen kontakt får heller finnas mellan
kompositen och metallen eftersom kompositen är mycket slagkänslig.
Infästningen mot ram, som idag är löst med fjäderöglor i bladets ändar
skulle för komposit innebära en komplicerad och dyr tillverkningsprocess.
Till följd av detta eftersöks nya lösningar till infästning av blad mot
axel och ram.
Examensarbetet skulle även innefatta att påbörja en kravspecifikation för
bladfjädrar i komposit. Kravspecifikationen har under arbetets gång visat
sig bli det viktigaste resultatet av arbetet då val av infästning till stor
del beror av uppbyggnad av materialet samt tillverkningsmetod. Hur
materialet är uppbyggt samt vilken tillverkningsmetod som därefter är
lämplig är okänd då dessa skiljer sig mellan olika leverantörer.
Anisotropin i materialet gör att det ofta designas efter sitt specifika
användningsområde då alla ...