Konsumentekonomi
7979 visningar
uppladdat: 2003-03-23
uppladdat: 2003-03-23
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Jag valde att jämföra priser på olika varor i en stormarknad med en mindre butiks priser. Resultatet av min undersökning var ej förvånande. Självfallet var stormarknadens priser, i detta fall ”ICA Maxi” i Tornby, markant lägre än den mindre butikens, ”Nära dej” i Vimanshäll. Jag kunde efter undersökningen med enkelhet se de tydliga prisskillnaderna på de olika varorna. Undersökningen redovisas här nedan.
Stormarknaden, ”ICA Maxi”
Formfranska, 17.90 kr / kilo
JO apelsinjuice, 38.90 kr / liter
Lätta smörgåsmargarin, 18.17 kr / kilo
Kellogg’s Cornflakes, 39.80 kr / kilo
Mellanmjölk, 6.90 kr / liter
Scan falukorv, 43.16 kr / kilo
Herrgårdsost 28%, 49.90 kr / kilo
Gevalia kaffe, 43.80 kr / kilo
Summa: 258.53 kr
Den mindre butiken, ”Nära dej”
Formfranska, 24.75 kr / kilo
JO apelsinjuice, 20 kr / liter
Lätta smörgåsmargarin, 34.25 kr / kilo
Kellogg’s Cornflakes, 57 kr / kilo
Mellanmjölk, 6.90 kr / liter
Scan falukorv, 45.57 kr / kilo
Herrgårdsost 28%, 53.30 kr / kilo
Gevalia kaffe, 70 kr / kilo
Summa: 311.77 kr
Total prisskillnad: 53.24 kr
Som vi märker av undersökningen ovan har stormarknaden ett markant lägre pris på sina varor än vad den mindre butiken har. Orsaken till detta är att storföretag såsom ”ICA” nästan med säkerhet vet att de kommer att ha ett stort antal kunder i sina affärer, speciellt i stormarknader dit folk dras främst i anseende på det stora utbudet. Med sådana försäkringar om företagsvinst kan dem därmed ge sig rätten att sänka priser på varor, något som näringsidkaren för en mindre butik ej kan då denna förmodligen har ett begränsat antal kunder per dag och därför måste ha något högre priser för att det lilla företagets inkomster ska gå ihop med dess utgifter.
Det är således viktigt att nämna, att stormarknader har möjlighet att få lägre priser av grossisterna vid inköp av varor eftersom de köper in sådana kvantiteter. Då stormarknader även har goda lagringsmöjligheter, kan dem därav få kampanjpriser av grossisterna vilket medverkar till att stormarknaden är villig att ha ett lågt pris på de varor som försäljs till konsumenterna.
Exempel på prisskillnad mellan egenproducerad eller av en näringsidkare tillverkad vara.
Jag har valt att välja pizza i mitt exempel. Priset för en hemlagad pizza är otvivelaktigt lägre än priset för en köpt. Att priset är högre vid köp från en restaurang är ett självklart faktum då man ej får glömma näringsidkarens många kostnader. Ett viktigt exempel på sådana kostnader är arbetskraften om inte näringsidkaren själv väljer att arbeta vilket även det räknas med i priset för pizzan. Om pizzan istället skulle förtäras på plats i restaurangen får ägaren ytterligare kostnader i form av exempelvis disk. Denna orsak tillsammans med konsumentens upptagande av plats i restauranglokalen är orsakerna till att det i många fall är billigare att köpa en pizza på avhämtning. Ett annat exempel är näringsidkarens driftkostnader vilka omfattar kostnaderna för elektricitet, vattenförbrukning och andra tjänster, exempelvis städning, sophämtning och leveranser av varor. Även hyran är en viktig del i näringsidkarens utgifter och...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Källhänvisning
Inactive member [2003-03-23] KonsumentekonomiMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1851 [2024-05-09]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera