Under 1900-talet har världens städer i allt större utsträckning kommit att
utvecklas till segregerade samhällen där fattiga och rika, högutbildade och
lågutbildade lever geografiskt åtskilda från varandra. Vilka mekanismer och
strukturer ligger bakom detta segregerade samhälle? På vilket sätt kan
åtgärder motverka segregation? I rapporten genomförs ett försök att svara på
dessa frågor i relation till översiktlig planering av bebyggelse och
infrastruktur. Dessutom prövas en hypotes att den översiktliga fysiska
planeringen kan vara ett verktyg i motverkandet av segregation.
Med en teoretisk och praktisk bas prövas hypotesen genom att introducera ett
tankesätt som har sin utgångspunkt i de sociala aspekterna, där målet
med exploatering blir att främja integration. Dessutom introduceras en
alternativ arbetsgång vid översiktlig fysisk planering som kan ge
förutsättningar att skapa en förankring av de sociala frågorna i den
kommunala översiktsplanen. Arbetsgången inleds med att identifiera en ny
kategori i översiktsplanen som kallas för "Område med särskilda
planeringsbehov" vilket definieras som ett geografiskt avgränsat område med
behov av en förändrad fysisk miljö i syfte att möjliggöra integration. Efter
identifieringen i översiktsplanen upprättas en fördjupad översiktsplan för
detta område. Vid upprättandet av en fördjupad översiktsplan ska
områdesförutsättningar, huvudorsaker till segregation, huvudmål med
planeringen, framtidsscenarier och rumsliga alternativ samt en
konsekvensbedömning genomföras. För att ge en mer praktisk innebörd är en
fallstudie genomförd som till stor del följer den arbetsgång som
presenteras.
Fallstudieområdet Järva i Stockholm sträcker sig över tre stadsdelsnämnder
och sex stycken stadsdelar, Akalla, Husby, Kista, Hjulsta,Tensta och
Rinkeby, dessutom berörs kommunerna Sollentuna, Järfälla och Sundbyberg. I
Järva är fyra av sex stadsdelar socioekonomiskt segregerade från den övriga
staden och deras stadsdelsutformning bygger på principen om "boendeöar", det
vill säga att de är omgärdade av transportsystem eller grönområden. Genom
att studera den övergripande strukturen återfinns punkter eller delområden
som kan utgöra övergångszoner mellan stadsdelar som är viktiga att beakta
vid framtida planering. Förslagen till alternativ utformning av planerad
bebyggelse och infrastruktur ska främja integration mellan
Akalla/Husby/Kista och Sollentuna, de norra och södra delarna av
Akalla/Husby/Kista, Akalla/Husby och Kista, Barkarby oc...