Integrationsinriktad fysisk planering

1082 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Under 1900-talet har världens städer i allt större utsträckning kommit att utvecklas till segregerade samhällen där fattiga och rika, högutbildade och lågutbildade lever geografiskt åtskilda från varandra. Vilka mekanismer och strukturer ligger bakom detta segregerade samhälle? På vilket sätt kan åtgärder motverka segregation? I rapporten genomförs ett försök att svara på dessa frågor i relation till översiktlig planering av bebyggelse och infrastruktur. Dessutom prövas en hypotes att den översiktliga fysiska planeringen kan vara ett verktyg i motverkandet av segregation. Med en teoretisk och praktisk bas prövas hypotesen genom att introducera ett tankesätt som har sin utgångspunkt i de sociala aspekterna, där målet med exploatering blir att främja integration. Dessutom introduceras en alternativ arbetsgång vid översiktlig fysisk planering som kan ge förutsättningar att skapa en förankring av de sociala frågorna i den kommunala översiktsplanen. Arbetsgången inleds med att identifiera en ny kategori i översiktsplanen som kallas för "Område med särskilda planeringsbehov" vilket definieras som ett geografiskt avgränsat område med behov av en förändrad fysisk miljö i syfte att möjliggöra integration. Efter identifieringen i översiktsplanen upprättas en fördjupad översiktsplan för detta område. Vid upprättandet av en fördjupad översiktsplan ska områdesförutsättningar, huvudorsaker till segregation, huvudmål med planeringen, framtidsscenarier och rumsliga alternativ samt en konsekvensbedömning genomföras. För att ge en mer praktisk innebörd är en fallstudie genomförd som till stor del följer den arbetsgång som presenteras. Fallstudieområdet Järva i Stockholm sträcker sig över tre stadsdelsnämnder och sex stycken stadsdelar, Akalla, Husby, Kista, Hjulsta,Tensta och Rinkeby, dessutom berörs kommunerna Sollentuna, Järfälla och Sundbyberg. I Järva är fyra av sex stadsdelar socioekonomiskt segregerade från den övriga staden och deras stadsdelsutformning bygger på principen om "boendeöar", det vill säga att de är omgärdade av transportsystem eller grönområden. Genom att studera den övergripande strukturen återfinns punkter eller delområden som kan utgöra övergångszoner mellan stadsdelar som är viktiga att beakta vid framtida planering. Förslagen till alternativ utformning av planerad bebyggelse och infrastruktur ska främja integration mellan Akalla/Husby/Kista och Sollentuna, de norra och södra delarna av Akalla/Husby/Kista, Akalla/Husby och Kista, Barkarby oc...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Integrationsinriktad fysisk planering

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Integrationsinriktad fysisk planering
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18700 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×