Från kundönskemål till förbättringsprojekt

1064 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Trots att en produkt uppfyller uppsatta krav och specifikationer kan den uppfattas av kunden som bristfällig om de uppsatta kraven och specifikationerna inte stämmer överens med kundens behov och förväntningar. Det är därför nödvändigt för företag att kontinuerligt erhålla information om kunden och dess attityder för att kunna skapa produkter med god kvalitet. Inom den del av tjänstesektorn där lönsamheten i stor utsträckning bygger på långa relationer med kunder tenderar kundtillfredsställelse och tjänstekvalitet att ses som nyckelverktyg för att behålla kunder (Sweeney & Swait, 2008). Syftet med detta examensarbete är att studera hur kundönskemål kan identifieras och omsättas till förbättringsprojekt i sådana verksamheter. Examensarbetet är utfört på Scania CV ABs helägda dotterbolag DynaMate AB, vars kärnverksamhet är produktionsunderhåll, och HT Svarv AB i Kalix, vilka sedan september 2007 har valt att överlåta sitt underhåll helt i DynaMates regi. Examensarbetet har genomförts enligt den projektbaserade kund- och resultatorienterade förbättringsmetodiken Sex Sigma. Kundönskemålen har i detta examensarbete identifierats med hjälp av intervjuer och enkäter. Kundens uppfattning om sin situation har även jämförts med DynaMates uppfattning om kundens situation, detta för att ge DynaMate en möjlighet att ifrågasätta sin uppfattning om kunden. Identifierade kundönskemål har omsatts till förslag på förbättringsprojekt för att öka kundtillfredsställelsen hos HT Svarv, varav ett också har genomförts. Arbetet avslutades med en uppföljning av den inledande kundundersökningen och visade på en nöjdare kund. De flesta analyser har skett med hjälp av statistiska analysmetoder såsom regressionsanalyser, duglighetsstudier och variansanalyser (ANOVA). I det förbättringsprojekt som genomfördes hos kunden identifierades en stor bidragande orsak till det kvalitetsproblem som studerades. Denna orsak var kronisk och accepterad i organisationen. Operatörerna var medvetna om att problemet fanns. Problemet var dock för komplext för att greppa men kunde identifieras med hjälp av statistiska analysmetoder. Examensarbetets förbättringsprojekt bidrog, enligt kundens beräkning, till besparingar för kunden på drygt 700 000kr per år. Resultaten bidrog också i den diskussion som fördes kring den aktuella maskinen ur underhållssynpunkt. De viktigaste slutsatserna från kund- och gap-undersökningarna är att det är viktigt att kontinuerligt skaffa sig en korrekt uppfattning om kundens situation och hur kunden tolkar avtalet. Det är lätt att kvalitetsbrister uppstår på grund av att man inte är medveten om vad kunden förväntar sig eller för att leverantör och kund har tolkat avtalet på olika sätt. Inte heller ska det tas för givet att man inom hela organisationen har samma uppfattning om kunden. Missuppfattningar om kunden kan leda till, som det gjorde i detta fall, miss...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Från kundönskemål till förbättringsprojekt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Från kundönskemål till förbättringsprojekt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18771 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×