Coaching som pedagogisk praktik

1912 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens kunskapssamhälle ses individens kompetens som den viktigaste konkurrensfaktorn. Ett led i satsningen på kompetensutveckling av personal är coaching. För att närmare studera coaching som begrepp utgick vi från en kvalitativ forskningsstrategi. Vår undersökning tog utgångspunkt i intervjuer med sju yrkesverksamma coacher av den anledningen att det teoretiska material som finns att tillgå inom området är begränsat. På ett tidigt stadium kunde vi urskilja att coaching är en process vilken bygger på etablerade pedagogiska grundprinciper. Efterhand mynnade detta ut i syftet att ur pedagogiskt perspektiv analysera coaching som avsedd lärprocess och coachens funktion i sammanhanget samt att diskutera konsekvenserna för coaching i praktiken. Vår slutsats är att syftet med coaching som avsedd lärprocess är att klienten genom dialog med coachen skall nå djupare reflektion vilken skall mynna ut i ett varaktigt förändrat beteende. Detta kan ses som ett utvecklingsinriktat lärande. Vår empiriska undersökning visar att coacherna antar olika fokus i coachingprocessen samt att dessa kan sägas handla om att fylla mer personliga eller professionella syften. Detta kan vi se hänga samman med vilken bakgrund coachen har. Genom att beakta tre pedagogiska perspektiv kan vi urskilja centrala delar i klientens lärprocess. Tillsammans bidrar perspektiven till att ge en djupare förståelse för den lärprocess vilken coachingprocessen är avsedd att syfta till. Eftersom det råder brist på empiriska undersökningar beträffande effektiviteten i coaching skulle vidare forskning kunna ta sin utgångspunkt i att undersöka coaching som lärprocess ur klientens p...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Coaching som pedagogisk praktik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Coaching som pedagogisk praktik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18888 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×