För vänskap - mot mobbning - en undersökning om skönlitteraturens möjligheter i undervisningen kopplat till mobbningsproblematiken

1910 visningar
uppladdat: 2005-12-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens syfte är att undersöka vilka möjligheter skönlitteratur har i undervisningen med syftet att främja en god klassrumsmiljö och motverka mobbning i en 3-5-klass. Uppsatsen lyfter fram mobbningsproblematiken och litteraturpedagogers och litteraturvetares teorier om skönlitteraturens möjligheter. Målet har varit att uppnå mitt syfte genom en egen undervisningsstrategi i vilken eleverna har deltagit och varit verksamma under en period på tre veckor. Undervisningsmetoderna i klassen har bestått av högläsning ur en skönlitterär bok som tar upp mobbningsproblematiken, reflektionsskrivning, drama, klassdiskussioner och värderingsövningar. Mitt val har varit att använda mig av olika metoder för att samla in data för min undersökning. Metoderna ligger inom ramen för den kvalitativa forskningen, deltagande observatör, observatör och elevintervjuer med öppna frågor. Resultatet, vilket är min tolkning utifrån observationerna och elevernas material, visar att skönlitteraturens möjligheter som kunskapskälla kopplat till att lyfta fram mobbningsproblematiken pekar på goda resultat. Skönlitteraturen har fungerat som den kunskapskälla ur vilken eleverna kunde relatera sina erfarenheter till texten. De visade goda kunskaper om mobbning och förståelse f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: För vänskap - mot mobbning - en undersökning om skönlitteraturens möjligheter i undervisningen kopplat till mobbningsproblematiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-01]   För vänskap - mot mobbning - en undersökning om skönlitteraturens möjligheter i undervisningen kopplat till mobbningsproblematiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19273 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×