Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen

944 visningar
uppladdat: 2003-02-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Att tänja ett varumärke ?? en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen. Författare: Johan Hasselblad & Martin Nilsson Problem: Inom bilbranschen har man länge använt sig av varumärkesutvidgningar som en strategi för affärsutveckling. Det är inom denna bransch nästan uteslutande vertikala utvidgningar som används, det vill säga att varumärket används också på de billigare/mindre eller dyrare/större bilmodeller som företaget väljer att introducera på marknaden. Strategin att utvidga ett befintligt varumärke anses av många ha större framgångspotential än att introducera den nya modellen under ett eget märke. Det finns emellertid enligt andra också potentiella risker för ett prestigevarumärke med att använda sitt namn på en mindre och billigare modell. Denna magisteruppsats kommer att fokusera på balansgången mellan dessa risker och möjligheter, samt på samspelet mellan varumärkesutvidgning och kärnvarumärkets image. Syfte: Att analysera fenomenet varumärkesutvidgning med tonvikt på att klargöra en vertikal, nedåtriktad varumärkesutvidgnings eventuella effekter på ett prestigevarumärkes image. Metod: Fallföretaget i uppsatsen är BMW, som vi ansett vara en lämplig representant för prestigesegmentet i bilbranschen. Företagets målgrupp har undersökts kvantitativt genom att en enkät distribuerats till tå olika grupper via e-mail. De båda gruppernas enkätresultat ställdes sedan mot varandra i en statistisk analys för att undersöka eventuella avvikelser i svarsutfallen. Den kvantitativa undersökningen har kompletterats med intervjuer av samtalskaraktär med nyckelpersoner inom ämnet och/eller branschen. Resultat: Den kvantitativa undersökningen visade inte på några statistiskt säkerställda skillnader mellan de båda undersökningsgrupperna. Tvärtom var resultaten från de båda grupperna mycket snarlika. Förvisso fann vi ett fåtal skillnader då resultatet delades upp i underkategorier, men dessa påverkar knappast det totala intrycket ?? BMWs målgrupp anser inte att prestigen och statusen i varumärket påverkas av den kommande 1-serien. De samtal och diskussioner som vi genomfört har givit ytterligare stöd för detta påstående. Slutsats: Ovanstående resultat var lite av en överraskning för oss. Teorin målar stundtals upp en ganska dyster bild av varumärkesutvidgningar och alla de risker som en sådan strategi medför. Bland annat har risken för urvattning av modervarumärkets image framhålli...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-02-10]   Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19322 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×