Att marknadsföra paradisdestinationen Mauritius : En fallstudie om platsmarknadsföring

1799 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna kandidatuppsats berör platsmarknadsföring på semesterön Mauritius. Vi författare har under en tre veckor lång fältstudie undersökt varför Mauritius utvecklats till att bli en exklusiv paradisö samt hur detta arbete har gått till väga. För att få en helhetsbild av ön samt direktkontakt med berörda aktörer har vi under vår studie intervjuat olika aktörer såsom marknadsföringsorganisationer, myndigheter, lokala entreprenörer samt turister. En intressant synvinkel för Mauritius del är hur denna lilla ö så snabbt kunnat växa fram till vad många i västvärlden kallar ett paradis. Vi åkte till Mauritius i ett tidigt stadium i uppsatsprocessen för att undersöka vilka grundläggande förutsättningar som krävs för att bygga upp en destination samt vilken ekonomisk betydelse turismen har för Mauritius.Uppsatsen fokuserar på de tre begreppen platsmarknadsföring, platsvarumärkesbyggande samt platsimage. Dessa fenomen tillsammans berör destinationen för att slutligen fullborda i en förhoppningsvis positiv helhetsbild av platsen.I dag är turismen en snabbväxande näring där platsmarknadsföring blir allt mer vitalt. En förutsättning för att lyckas bygga upp en väl fungerande turismdestination grundar sig i ett aktivt arbete med såväl samarbetspartners som marknadsföringsaktiviteter. Samverkan mellan myndigheter, lokalbefolkningen, turister och företagare har visat sig vara grundläggande faktorer i en destinations utveckling samt för att vidmakthålla ett konkurrenskraftigt värde på den globala marknaden.Mauritius har tidigare varit en stark stat vad det gäller export av socker samt textil, men i och med stegrad global konkurrens har de varit tvungna att diversifiera landets ekonomi. Detta har lett dem till att investera i turismen, mycket tack vare deras naturliga förutsättningar med tropiskt klimat, sandstränder samt turkost hav.För vår studie har vi valt att tillämpa grundad teori som strategi, med både intervjuer, deltagande observationer samt marknadsundersökning och där vår forskningsfråga är;”Varför har Mauritius utvecklats till att bli en exklusiv paradisö och hur har det gått till?”Vi har utfört en marknadsundersökning med 120 respondenter som har varit betydande i vårt arbete med att ta fram hur människor uppfattar platsens image samt om marknadsföringen stämmer överens mellan vad leverantören levererar samt hur mottagaren uppfattar den. Utöver vår frågeställning har vi kompletterande frågor som vi använt oss av i vår studie;Vad spelar olika aktörer för roll i platsmarknadsföringen av Mauritius?Hur byggs platsvarumärket Mauritius upp?Har Mauritius lyckats med sin image av att vara en exklusiv de...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att marknadsföra paradisdestinationen Mauritius : En fallstudie om platsmarknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Att marknadsföra paradisdestinationen Mauritius : En fallstudie om platsmarknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19550 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×