Skolan som arena för förebyggande och främjande insatser. En kvalitativ intervjustudie om två Malmöskolors tillämpning av skolbaserade metoder.

1262 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Nilsson, J Skolan som arena för förebyggande och främjande insatser. En kvalitativ intervjustudie om två Malmöskolors tillämpning av skolbaserade metoder. Examensarbete i folkhälsovetenskap10 poäng. Malmö högskola: Hälsa och Samhälle, enheten för biomedicinsk laboratorievetenskap, folkhälsovetenskap och omvårdnad, 2007. Senare års forskning framhäver skolans roll som arena för förebyggande arbete. Idag är det dock få skolor som på ett systematiskt sätt tillämpar effektiva program för ungas sociala, emotionella och akademiska inlärning. Syftet med studien var att undersöka hur skolan genom tillämpning av olika metoder kan förebygga ohälsa och främja hälsa hos eleverna. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie på två skolor i Malmö. Skola A arbetade utifrån SET – social och emotionell träning och skola B utifrån Hälsofrämjande skolutveckling. Båda skolorna strävade efter att främja en utveckling av elevernas färdigheter i sådant som ställningstagande och socialt samspel samt främja deras hälsa. I detta arbete ansågs ett stödjande förhållningssätt från pedagogerna vara av betydelse. Skolornas tillämpning av olika färdighetsbaserade övningar ökar sannolikt sådant som elevernas autonomi och möjligheten att uppnå ökad kontroll vilket troligen också minskar risken för riskbeteende och därmed förebygger ohälsa. Elevernas hälsa kan också främjas av delaktighet och ett stödjande förhållningssätt från pedagogerna. Satsningar på sådant som socialt klimat och struktur ökar livskvaliteten, och kan gynna elevernas studieresultat, vilket i sin tur kan främja deras framtida hälsa. Vissa faktorer kan möjligen begränsa effekten av metodernas tillämp...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skolan som arena för förebyggande och främjande insatser. En kvalitativ intervjustudie om två Malmöskolors tillämpning av skolbaserade metoder.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Skolan som arena för förebyggande och främjande insatser. En kvalitativ intervjustudie om två Malmöskolors tillämpning av skolbaserade metoder.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19572 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×