Simulation of complete vehicle dynamics using FE code Abaqus

1088 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
På grund av höga kostnader för att utveckla nya fordonsmodeller så blir datorsimuleringar av fordonsdynamik allt viktigare i produktutvecklingsprocessen. Fordonsdynamik är i dag ett smalt område på marknaden, vilket innebär att det är oekonomiskt för de flesta mindre företag att äga licenser för de programvaror som krävs för dessa simuleringar då de endast används tillfälligt. Program för att beräkna hållfasthet är betydligt vanligare ute i industrin idag och om möjligheten fanns att simulera fordonsdynamik med hjälp av en sådan programvara skulle detta kunna möjliggöra stora besparingar och nya möjligheter. Alla kommersiella hållfasthetskoder har inte funktionaliteten att räkna stelkroppsdynamik dvs när en kropps rörelser är stora i relation till dimensionerna på delarna. En hållfasthetsprogramvara som har detta inkluderat är Abaqus. Examensarbetet undersöker om det är möjligt att göra handling och åkkomfortsimuleringar i Abaqus som ger lika trovärdiga resultat som i ett för ändamålet anpassat program. Som referens har ADAMS/Car från MSC.Software valts pga. av att det är en av de vanligaste programvaror som används idag inom fordonsdynamiska beräkningar. Handlingsimulering av fordon innebär olika typ av kurvtagningsmanövrar. Åkkomfortsimulering innebär simulering av vad olika ojämnheter i vägen ger upphov till för vibrationer. En helbilsmodell av Volvo S40 modelleras och simuleras i både Abaqus och ADAMS/Car och resultaten jämförs mot varandra. I Abaqus har även layouten på hur modeller och simuleringar skall byggas upp för att möjliggöra en så bra struktur av filerna som möjligt undersökts. För att kunna lösa ett så här pass komplext problem och få goda resultat är en väl genomtänkt strategi nödvändig och för detta ändamål har Crawl-Walk-Run strategin använts. Från resultatet kan slutsatsen dras att Abaqus kan bli ett fullgott alternativ till simuleringar av fordonsdynamik. Det fungerar bra för att simulera enkla åkkomfortsimuleringar men för att möjliggöra handlingsimuleringar krävs vidare arbete för att utveckla fungerande däckmodeller. Överen...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Simulation of complete vehicle dynamics using FE code Abaqus

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Simulation of complete vehicle dynamics using FE code Abaqus
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19621 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×