I dag är miljöfrågan ett omdiskuterat ämne och människor känner oro för
dagens miljösituation. I takt med att individer konsumerar allt mer och med
tanke på att jordens resurser är begränsade är det ett faktum att nya vägar
krävs för att kunna skapa ett hållbart konsumtionssamhälle och en hållbar
utveckling. Karaktärerna av de nya vägarna är emellertid inte lika lätta att
identifiera som behovet av dem.
Frågan är hur engagerade och drivande företag behöver vara när det gäller
utvecklingen av hållbara verksamheter. Vidare är det ingen självklarhet
beträffande vem eller vilka som bär ansvaret för utvecklingen gentemot en
hållbar framtid. Ytterligare en omdiskuterad fråga är huruvida ekonomisk
tillväxt i längden är förenlig med en ekologiskt hållbar utveckling. I
slutändan vill ju trots allt företag uppnå en god lönsamhet och därmed trygga
sin egen överlevnad på marknaden.
Syftet med uppsatsen är att undersöka, beskriva och analysera
utvecklingsmöjligheterna för företag att bedriva lönsamma och hållbara
verksamheter i en förändrad framtid.
För att kunna besvara de frågor som uppsatsen bygger på har teori varit
grundstommen. Vidare har en växelverkan skett mellan teori och empiri.
Intervjuer med politiker liksom representanter från stora företag med mycket
kunskap och många års erfarenhet ger uppsatsen tyngd.
Vi har kommit fram till att det är av stor vikt att det kapital som företag och
stat satsar på miljöarbete investeras på ett effektivt sätt. Det krävs dyrbara
investeringar för att stödja en miljöfrämjande utveckling och för att
producera produkter med minskad miljöbelastning.
Företag måste vara nytänkande för att kunna erbjuda miljövänliga produkter
som dessutom efterfrågas av konsumenter på marknaden. Det är enligt vår
mening troligt att miljövänliga produkter inte genererar en önskvärd
lönsamhet för företag, framför allt på kort sikt. Vi anser att
kringverksamheter och en satsning på långsiktiga relationer med kunderna
kan kompensera en minskad lönsamhet inom miljösatsningsområden.
Vi ser att företag som har en stor miljömedvetenhet och dessutom använder
sig av den i sin produktion och framställer miljövänliga produkter kan vinna
konkurrensfördelar. Genom att aktivt arbeta mot en hållbar utveckling kan
företag, enligt vår mening, skapa nya möjlig...