NCC Roads producerar och tillhandahåller krossprodukter, asfalt samt asfaltbeläggning. En av företagets strategiska inriktningar år 2006 och framåt är fokus på kostnadseffektivitet. Under den senaste tiden har arbetet koncentrerats mot området logistik, framförallt inköp samt transport. Transporter beställs och styrs idag decentraliserat utan att större hänsyn tas mellan asfaltverk, asfaltbeläggning och krossverk. Det leder till onödigt långa transporter, väntetider och lågt utnyttjande av transportkapaciteten. Kostnaden för transporter och hela logistiken beror till stor del av hur distributionsstrukturen är utformad. Av denna anledning har NCC Roads inlett ett arbete, som detta examensarbete är en del av, mot en mer effektiv distributionsstruktur.Examensarbetets syfte är att kostnads effektivisera distributionsstrukturen. Syftet är brett och fokus lades inom områden med hög potential för kostnadseffektivisering. Rapporten utreder därmed hur NCC Roads kan utnyttja distributionsstrategin direktleverans från fabrik och transportstrategierna kontinuerlig förflyttning, utnyttja transportkapaciteten, minska tomkörning, rörlig kapacitet, skalfördelar samt integrera transportkedjan för att kostnadseffektivisera distributionsstrukturen. Strategierna är allmängiltiga och ger inte färdiga alternativa lösningar till nuläget, utformade efter Roads specifika situation. För att skapa alternativa lösningar till nuläget jämförs teori, idéer och nuläget med avvikelser från strategierna samt parametrar till avvikelserna.En avvikelse är någonting, exempelvis arbetssätt eller faktum, som resulterar i att verkligheten i det studerade systemet skiljer sig från det som en strategi förespråkar.En parameter är ett arbetssätt eller faktum som gör att en avvikelse uppstår.När avvikelser med parametrar detekterats fanns en mängd olika alternativa lösningar till nuläget som är av intresse för kostnadseffektivisering. Vid detta skede valdes en vidare analys av den alternativa löningen som skapats från strategin direktleverans från fabrik för att undersöka totalkostnaden vid ett införande. Valet gjordes utifrån potential till kostnadsbesparing, tillgänglig tid samt möjlighet till att samla in information.År 2006 transporterades 76 000 ton krossprodukter internt inom det studerade systemet, vilket sedan har avhämtats av kund eller transporterats till kund av NCC Roads. Om företaget använder direktleverans istället för interntransport och vidare transport till kund, som NCC Roads står för, kan besparingen bli 56 till 1 476 SEK per fordon. Beräkningarna är utförda för kunder placerade inom en radie på 15 km från täkten där mellanlagring sker varför kostnadseffektiviseringen kan vara än h...