Detta examensarbete har gått ut på att med hjälp av vibrations- och
temperaturmätningar göra ett system för slitageestimering av stridsfordon.
Denna rapport är en av två delar som ingår i detta projekt. Projektet är
utfört vid Land Systems Hägglunds anläggning i Örnsköldsvik.
Utrustningen som tagits fram är tänkt att vara en liten och billig utrustning
som monteras i alla fordon för att under drift lagra hur stora påfrestning
fordonet utsatts för. Utrustningen är uppbyggd kring en mikroprocessor i form
av en digital signalprocessor. Denna processor har tillgång till data från
tre accelerometrar som mäter vibrationer i de tre ortogonala riktningarna x,
y och z. Ett temperaturvärde finns även det för att kunna göra en bedömning
av omgivningsförhållanden. Temperaturen används för att vikta de uppmätta
påfrestningarna, för att ta hänsyn till de ändrade förhållanden som varmgång
eller kallstarter kan innebära.
Framtagning av all elektronik för sensorerna, kommunikation och
strömförsörjning är utfört under detta examensarbete. Basen för detta arbete
är ett utvecklingskort för den digitala signalprocessorn. Sensorerna är
baserade på sensorelement till vilka lämpliga filter och spänningsförstärkare
tagits fram.
Bearbetningen av insamlad data består i att först beräkna en Fouriertransform
på vibrationssignalerna. Då fås en uppdelning av energi mot frekvens kallat
frekvensspektrum. Med hjälp av denna uppdelning kan energi från önskade
frekvensområden integreras till en energisumma. Energisumman och temperaturen
sparas undan i minnet.
Ett program har utvecklats för att överföra lagrad data från enheten.
Kommunikation mot annan datorenhet sker via ett RS232-kompatibelt seriellt
gränssnitt. I detta program kan man utföra en slitageberäkning via viktning
men även visa data med hjälp av grafer.
Tester utförda under detta ...