Kvalitetsförbättring av reservdelsinformation: en fallstudie av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB

1169 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Scania är världens fjärde största tillverkare av tunga fordon. För att ett företag ska vara konkurrenskraftigt på dagens marknad är det viktigt att ständigt förbättras och skapa förutsättningar för framtida förändringar. Scania arbetar för att skapa kundtillfredsställelse på alla plan, både inom och utanför företaget. En del av arbetet för att skapa kundtillfredsställelse är det kompletta produktprogram av fordon, tjänster och finansiering som företaget erbjuder sina kunder. De erbjudna tjänsterna, i form av underhåll och reparationer, kräver att mekanikerna på Scanias verkstäder runt om i världen vet vilka reservdelar som passar varje unikt fordon. Träffsäkerheten i Multi, reservdelsprogrammet på Scanias verkstäder, är i dag inte tillfredsställande. I de fall då mekanikerna får missvisande reservdelsinformation leder detta till oönskade väntetider och extrakostnader för kunden, vilket i sin tur resulterar i låg kundtillfredsställelse. Examensarbetet syftar till att ge rekommendationer på hur kundtillfredsställelsen kan höjas både internt och hos slutkund genom att öka träffsäkerheten i Multi ute på verkstäderna. För att samla in information till examensarbetet har intervjuer med kunder och medarbetare gjorts. Dagens arbetsrutiner på avdelningen RSPP, som uppdaterar reservdelsinformationen i Multi, har kartlagts för att visualisera arbetsprocessen. Utifrån intervjuer och kartläggningar har förbättringsområden identifierats. Tre förslag som kan förbättra träffsäkerheten i Multi har tagits fram. Förslagen har jämförts mot varandra och en diskussion har förts runt dessa. Alla förslag innebär en förändring av de system och arbetssätt som finns idag, dock innebär förslag två och förslag tre större förändringar på RSPP. Dessa förslag ger även följdeffekter för andra avdelningar på Scania och därför bör en fortsatt undersökning genomföras så att alla konsekven...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kvalitetsförbättring av reservdelsinformation: en fallstudie av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Kvalitetsförbättring av reservdelsinformation: en fallstudie av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19657 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×