Examensarbetet är utfört på Scania axlar i Falun. Uppgiften har varit att
göra en förstudie av framtidens förmontering av nav. Med framtiden avses de
närmaste sex åren, fram till 2008. Framtidens förmontering ska utformas för
att vid införandet ha en specifik kapacitet (definierad av Scania) samt
enkelt gå att bygga ut till en högre kapacitet.
Målet var att kartlägga dagens och framtidens kapacitetsbehov och
arbetsmoment. I målet ingick även en kartläggning av dagens och framtidens
produkter och deras utseende, samt att ta fram förslag på nya layouter.
Arbetet har utförts efter en generell ram för systemdesign. Under hela
arbetet har personalen på de två berörda avdelningarna involverats i
utredningen. Detta för att de ska känna sig delaktiga i framtiden och på så
vis känna högre motivation inför framtida förändringar.
De nav som tillverkas är baknav och framnav. Det finns 20 varianter av
baknav och nio varianter av framnav. Några nav sitter på fordon med
trumbroms (trumnav), men den större volymen utgörs av nav som sitter på
fordon med skivbroms (skivnav). En del av trumnaven är anpassade till att
sitta på axlar med navreduktion (shimsnav), det vill säga att det finns en
extra växel i navet.
Naven förmonteras idag på två avdelningar där en avdelning består av en
manuell monteringsline som förmonterar baknav, medan den andra består av en
högautomatiserad robotcell som förmonterar framnav. Den manuella avdelningen
har inte riktigt kapacitet att komma upp till lägre kapaciteten på ett skift
men skulle klara mer än den högre kapaciteten på två skift. Cellen har en
kapacitet som överstiger den lägre kapaciteten men inte riktigt kommer upp i
den högre.
Examensarbetet har lett fram till två förslag på framtida
navförmonteringssystem. Det ena förslaget, förslag A, innebär att dagens
förmonteringssystem behålls, men att möjligheten att dra alla skivnav vid
baknavsmonteringen utreds, samt att möjligheten att montera shimsnav i
cellen och även shimsa dem där utreds. Till förslaget har tre olika
layoutförlag tagits fram och personalbehovet för varje layoutförslag har
beräknats. Detta förslag kräver investeringar som uppskattningsvis ligger på
100 000 kr samt inköp av nya banor till den manuella avdelningen.
Det andra förslaget, förslag B, innebär att naven förmonteras i två system
som båda är manuella. Det ena systemet utgörs av dagens manuella avdelning
medan ett nytt byggs upp för att förmontera framnav. Systemen ska ligga
intill varandra och ha en gemensam plats för skivdragning. Till förslaget
har fyra olika layoutförslag tagits fram. I två av layoutförslagen används
en robot från cellen för materialhantering. Detta förslag kräver
investeringar som uppskattningsvis uppgår till 4 miljoner kronor.
Examensarbetet slutar med rekommendationen att inom en snar framtid
genomföra...