Mätning av kundlönsamhet : sammanställning av en lönsamhetsmodell

2360 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förändringar i företags verksamhet och i omvärlden har lett till att det blir allt viktigare för företag att fokusera på och vårda sina kundrelationer. Det är därför av stor betydelse att företag satsar på ”rätt” kunder, det vill säga de kunder som är lönsamma för företaget. Problem som kan uppkomma om företag inte är medvetna om kundernas värde är att resurser kan missallokeras och för mycket pengar kan läggas på olönsamma kunder. Trots detta är det i dagsläget många företag som inte beräknar sina kunders lönsamhet. När företaget vet hur lönsamma deras kunder är kan segmentering efter lönsamhet användas, för att tydliggöra hur kundbasen ligger till.Syftet med denna uppsats är att undersöka olika sätt att mäta kundlönsamhet. Vidare är syftet med uppsatsen att sammanställa, utforma och utvärdera en lämplig lönsamhetsmodell för ett svenskt tillverkningsföretag.För uppsatsen har tre djupintervjuer genomförts, varav två besöksintervjuer och en telefonintervju. Respondent på samtliga intervjuer var Mikael Holmqvist, vice vd på Rimaster.Det finns åtskilliga sätt att mäta kundlönsamhet. Det kan mätas genom framtida mått, som kundens livstidsvärde eller ”return on relationship”. För att undersöka hur lönsamma kunderna är kan även aspekter som exempelvis vinsttillväxt per kund och år, anskaffningskostnad, varumärke, image och kunskap beaktas. Vidare kan kundlönsamhet mätas genom historiska mått, där den vanligaste metoden är någon form av kalkyl. Bidragskalkyler, självkostnadskalkyler och ABC-kalkyler har diskuterats i uppsatsen. Efter en teorigenomgång och en litteraturstudie har en lönsamhetsmodell utformats, och därefter utvärderats av ett företag. Modellen bygger på bidragskalkylering och huvudkomponenten är täckningsbidrag per trångsektionsenhet. Det finns många olika typer av trånga sektioner, som exempel kan ges försäljning eller arbetstid. Att mäta trånga sektioner är inget ovanligt i sig, men att använda det i sammanhang med kundlönsamhet är något som verkar ha fallit i glömska.I uppsatsen behandlas även segmentering av kunder, framförallt med lönsamhet som utgångspunkt. För att enklare kunna förstå och jämföra kundernas lönsamhet per trång sektion, som lönsamhetsmodellen redovisar, har en kundstatusmatris utformats. I matrisen ges även möjligheten att jämföra de olika trånga sektionernas lönsamhet med nöjdkundindex. Detta ger företaget en bra sammanfattande bild av v...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mätning av kundlönsamhet : sammanställning av en lönsamhetsmodell

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Mätning av kundlönsamhet : sammanställning av en lönsamhetsmodell
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19829 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×