Kostnadsvärdering av ökade trafikmängder vid utebliven exploatering: en studie av utvecklingsmöjligheterna i EVA.

944 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Då stora vägprojekt ska utredas genomförs en samhällsekonomisk kalkyl för att ta reda på hur stor nyttan av projektet blir för samhället. Det kan vara komplicerat att ekonomiskt värdera de olika ingående delarna samt att veta vilka parametrar som verkligen ger effekt i projektet. I storstäderna gör den högre tätheten att andra konsekvenser för ekonomin, miljön, kapacitetsutnyttjande med mera blir annorlunda än på landsbygden, andra brister uppkommer i beräkningsverktygen. Utifrån en belysning av de problem som finns i dagens beräkningsmetod ges förslag till utveckling av beräkningsverktyget EVA (Effektberäkning vid väganalyser) och Effektsamband 2000 genom att ta fram förslag för hur kostnader eventuellt skulle kunna hanteras i beräkningarna. De brister i beräkningsmodellerna som har framkommit gäller bland annat deras enkelhet i storstadsanalyser och att de inte är flexibla. I beräkningarna tas inte heller de ökade samhällsekonomiska kostnaderna upp som uppstår då innerstadsnära bostads- och kontorsbyggen inte blir av. Människor bosätter sig längre ut i regionen vilket alstrar mer trafik, vilket i sin tur genererar samhällsekonomiska utgifter. För att komma åt de "bortglömda" effekterna som ett ökat resande för boende längre ut i regionen skulle bidra med skulle en beräkning kunna utföras där de aktuella bostäderna förläggs bortanför den tänkta mer centrala platsen. Utifrån detta jämförs sedan med situationen då samma antal bostäder byggs mer stadsnära. Detta medför att samma antal bilresor är med i de bägge jämförelsealternativen och EVA klarar av att hantera realiteten, den realitet som består av de ökade halter föroreningar som uppstår vid längre färdväg, de ökade olycktillfällena och det faktum att mer tid åtgår för att köra en längre sträcka. I Effektsamband 2000 ges exempel på nuvärdesberäkningen så här: Den alternativa exploateringen D utan väglänk C medför extra anläggningskostnader om X Mkr samt högre driftskostnader med Y Mkr/år. När de ökade kostnaderna för längre ressträcka även ska med i beräkningarna får dessa parametrar läggas till uträkningen ovan. Vilket ger: Den alternativa bebyggelsen medför extra anläggningskostnader o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kostnadsvärdering av ökade trafikmängder vid utebliven exploatering: en studie av utvecklingsmöjligheterna i EVA.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kostnadsvärdering av ökade trafikmängder vid utebliven exploatering: en studie av utvecklingsmöjligheterna i EVA.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19850 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×