Detta examensarbete behandlar framtidens busslinjenät i Luleå tätort, och
har utförts på uppdrag av Luleå Lokaltrafik AB. Kommunfullmäktige i Luleå
har i över 10 år önskat en utveckling och effektivisering av busstrafiken
för att få fler att åka buss, både för att uppfylla kommunens miljömål och
för att minska underskottet i Luleå Lokaltrafiks ekonomi. För närvarande
täcks bara 43% av bolagets utgifter av biljettintäkter.
Syftet med detta projekt var att förbättra ett konsultförslag till nytt
linjenät från Trivector Traffic AB. Förslaget hade några problem, främst
att driftskostnaderna skulle öka kraftigt, men också att tidtabellerna var
för stressiga för förarna och att det skulle bli väldigt trångt på ett par
linjer i morgonrusningen. Målet var att konstruera ett linjenät som gör att
resandet ökar med ca 20% jämfört med idag samtidigt som minst 50% av
driftskostnaderna täcks av biljettintäkter. Rapporten innehåller också en
argumentsamling för varför man över huvud taget bör satsa på busstrafik,
och generella planeringsprinciper för effektivare busstrafik.
För att kunna jämföra olika linjenät har s.k. viktade restider beräknats,
som är en sammanvägning av gångtider, väntetider, åktider och bytestider
med hänsyn till hur "jobbig" varje del av resan upplevs. Beräkningarna har
gjorts med datorprogrammet VIPS. Genom att jämföra de viktade restiderna
för varje enskild resrelation före och efter förändringarna kan prognoser
göras för hur resandet förändras. Detta har gjorts i kalkylprogrammet Excel
med elasticitetsmetod enligt PLANK (Planeringshandbok för Kollektivtrafik).
VIPS kan också beräkna förartimmar, vagnkilometrar, kostnader, hur fulla
bussarna blir m.m.
Det visade sig att högre turtäthet nästan alltid försämrar ekonomin,
eftersom kostnaderna ökar mer än intäkterna. Däremot gick det bra att
flytta resurser från områden med få resenärer och satsa på s.k. stomlinjer
med hög turtäthet där många redan idag åker buss. Denna princip har med
framgång tillämpats i bl.a. Sundsvall och Jönköping. Största vinsten
uppnåddes genom att effektivisera körvägarna i Luleå centrum, och införa
ett linjenät med genomgående linjer i stället för nuvarande där nästan alla
linjer avslutas i centrum.
Driftskostnaderna för nuvarande linjenät (hösten 2001) är ca 64,8 miljoner
per år. Med Trivectors förslag skulle kostnaderna öka till ca 74,1 miljoner
per år, och resandet skulle öka med ca 19%. Det ekonomiska underskottet
skulle bli ca 4 miljoner större per år.
I detta arbete har över 100 olika linjenät tes...