Nytt busslinjenät i Luleå tätort: utveckling och utvärdering av olika alternativ med datorstöd

1122 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete behandlar framtidens busslinjenät i Luleå tätort, och har utförts på uppdrag av Luleå Lokaltrafik AB. Kommunfullmäktige i Luleå har i över 10 år önskat en utveckling och effektivisering av busstrafiken för att få fler att åka buss, både för att uppfylla kommunens miljömål och för att minska underskottet i Luleå Lokaltrafiks ekonomi. För närvarande täcks bara 43% av bolagets utgifter av biljettintäkter. Syftet med detta projekt var att förbättra ett konsultförslag till nytt linjenät från Trivector Traffic AB. Förslaget hade några problem, främst att driftskostnaderna skulle öka kraftigt, men också att tidtabellerna var för stressiga för förarna och att det skulle bli väldigt trångt på ett par linjer i morgonrusningen. Målet var att konstruera ett linjenät som gör att resandet ökar med ca 20% jämfört med idag samtidigt som minst 50% av driftskostnaderna täcks av biljettintäkter. Rapporten innehåller också en argumentsamling för varför man över huvud taget bör satsa på busstrafik, och generella planeringsprinciper för effektivare busstrafik. För att kunna jämföra olika linjenät har s.k. viktade restider beräknats, som är en sammanvägning av gångtider, väntetider, åktider och bytestider med hänsyn till hur "jobbig" varje del av resan upplevs. Beräkningarna har gjorts med datorprogrammet VIPS. Genom att jämföra de viktade restiderna för varje enskild resrelation före och efter förändringarna kan prognoser göras för hur resandet förändras. Detta har gjorts i kalkylprogrammet Excel med elasticitetsmetod enligt PLANK (Planeringshandbok för Kollektivtrafik). VIPS kan också beräkna förartimmar, vagnkilometrar, kostnader, hur fulla bussarna blir m.m. Det visade sig att högre turtäthet nästan alltid försämrar ekonomin, eftersom kostnaderna ökar mer än intäkterna. Däremot gick det bra att flytta resurser från områden med få resenärer och satsa på s.k. stomlinjer med hög turtäthet där många redan idag åker buss. Denna princip har med framgång tillämpats i bl.a. Sundsvall och Jönköping. Största vinsten uppnåddes genom att effektivisera körvägarna i Luleå centrum, och införa ett linjenät med genomgående linjer i stället för nuvarande där nästan alla linjer avslutas i centrum. Driftskostnaderna för nuvarande linjenät (hösten 2001) är ca 64,8 miljoner per år. Med Trivectors förslag skulle kostnaderna öka till ca 74,1 miljoner per år, och resandet skulle öka med ca 19%. Det ekonomiska underskottet skulle bli ca 4 miljoner större per år. I detta arbete har över 100 olika linjenät tes...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nytt busslinjenät i Luleå tätort: utveckling och utvärdering av olika alternativ med datorstöd

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Nytt busslinjenät i Luleå tätort: utveckling och utvärdering av olika alternativ med datorstöd
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19858 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×