Nåja, vad är en klassiker att läsa, den kan ju vara alldeles tråkig och dötrist, eller alldeles, alldeles underbar: om elevers läsning av klassisk litteratur i årskurs 9

2552 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår undersökning är att studera inställningen hos elever i årskurs 9 när det gäller läsningen av skönlitteratur och framförallt klassisk litteratur och hur deras läsning påverkas av presentationen av den litterära kontexten i ett klassiskt verk. Analysen genomfördes i två steg eftersom presentationen av litteraturen som eleverna skulle läsa låg på två olika nivåer. Vi ville ta reda på hur skillnaden av läsupplevelsen var när en klass fick omfattande information om författaren och verket. Den andra klassen fick enbart ta del av texten och först efter genomförandet av enkäterna och intervjuerna fick de en presentation av författaren, verket och tiden då det skrevs. Vi genomförde en kvalitativ och kvantitativ undersökning baserade på enkäter och intervjuer. Totalt deltog 42 elever i undersökningen, varav 4 elever intervjuades. I bakgrunden har vi inhämtat information från tidigare forskning kring ungdomars litteraturläsning, receptionsteori och läsmotivation samt förankrat arbetet i styrdokumenten. Litteraturundervisningens mål måste vara att leda eleverna fram till både klassisk och nyskriven litteratur. Vår förhoppning med detta studium var att påvisa att elevernas förståelse för vikten av att läsa klassisk litteratur ökar om de får ta del av den litterära kontexten. Vi kunde dra slutsatsen att vår farhåga besannades och det var att den litterära kontexten inte hade någon större betydelse för ele...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nåja, vad är en klassiker att läsa, den kan ju vara alldeles tråkig och dötrist, eller alldeles, alldeles underbar: om elevers läsning av klassisk litteratur i årskurs 9

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Nåja, vad är en klassiker att läsa, den kan ju vara alldeles tråkig och dötrist, eller alldeles, alldeles underbar: om elevers läsning av klassisk litteratur i årskurs 9
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19889 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×