Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt

2516 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén “det bredaste sortimentet till de lägsta priserna”. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin. Då uppsatsens empiridel huvudsakligen byggs på insamlat material i form av artiklar och intervju grundas studien på den kvalitativa metoden. De modeller som har använts är Konkurrentanalysen och Kotlers Marknadsmix.Media Markt har stora möjligheter att lyckas på den svenska marknaden främst tack vare sin storlek på den europeiska marknaden och volymen på produkterna man köper in som tillåter låga priser. Dessutom har de ett stort sortiment med både billiga och dyra produkter som är bredare än någon annan svensk aktör. Media Markts inträde på den svenska marknaden beror på en stagnerande tysk marknad och man planerar att öppna upp ett 30-tal varuhus i Sverige eftersom den svenska marknaden anses ha stor tillväxtpotential. Detta kräver dock att den snabba teknikutvecklingen håller i sig. Media Markts största hot kommer ifrån konkurrenten Elgiganten som trots över 50 butiker i Sverige planerar att fördubbla antalet. Då Elgiganten marknadsför sig som den billigaste aktören med det största utbudet har de två företagen stämt varandra för falsk marknadsföring och kampen kommer att fortsätta. I längden har dock Media Markt bäst förutsättning at...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19942 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×