I och med att Bergnäsbron firade 50 års jubileum i år 2004, insåg vi att
vår kännedom om lokalhistoria inte var den allra bästa. Vidare reflekterade
vi över att många Luleåbor inte känner till de bakomliggande faktorerna som
gjorde att det tog mer än hundra år innan en bro kunde byggas över Lule älv
vid Luleå. Ett avgörande skäl till vårt ämnesval kom fram när vi började
intressera oss för Gäddviksbron och dess tillkomst. Det framgick då tydligt
att brofrågan inte bara handlade om Gäddviksbron utan även Bergnäsbron, där
dess placering i många år skulle komma att debatteras. Således var
brofrågan en lokal stridsfråga, men övergick till att bli en
riksangelägenhet när länets riksdagsmän debatterade frågan i kammaren. De
intressanta fakta vi fick fram i vårt inledande arbete gjorde att vi valde
att fokusera oss på båda broarna över Luleå älv.
Att en bro skulle byggas över Lule älv var inget nytt påfund utan
diskussionerna om en bro över Lule älv startade redan på 1800- talet,
närmare bestämt 1842, förslaget avsåg en bro över Gäddvikssundet. Behovet
av en bro växte sig allt starkare då Luleå stads befolkning expanderade
relativt snabbt och nya stadsdelar växte fram. Varför tog det så lång tid
från beslut till agerande? Det fanns många orsaker, men det övervägande
skälen var dels den svaga svenska ekonomin dels utbröt andra världskriget.
Även de lokala aktörernas ovilja att kompromissa och enas var en stor del i
den nästan 100 åriga beslutsgången, ytterligare en faktor som påverkade
brobygget kan ha varit att armerad betong och stål introducerades i
brobyggandet. Vi har i vår förstudie funnit att militären och dess ledning
under 1930-1945 hade relativt stort inflytande på infrastrukturens
utveckling i Norrland. I detta fall byggande av en bro över Lule älv, där
de starka lokala intressen...