Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie

1271 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SAMMANFATTNING I examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien A analyserats grundligt via enkätundersökning, djupintervjuer och en brukstextanalys. Analysen kompareras sedan med en tidigare skriven uppsats, Analys av ett lärobokskapitel, skriven av Sara Freudenthal 2003. Via analysen och komparationen söker vi finna svar på frågan: vilken av följande läroböcker lämpar sig bäst för undervisning i historia på gymnasienivå, Alla tiders historia A eller Perspektiv på historien A? Våra slutsatser grundar sig på svaren vi finner utifrån vår metod och baseras på ett elev/lärarperspektiv, samt med teoretiskt stöd i brukstextanalysen utifrån Hellspongs teorier om brukstexter. Problemet återfinnes i att läromedel ofta skiftar på den didaktiska nivån, vilket kan få konsekvenser för såväl elever som lärare. Vidare berörs även de didaktiska trångmål de berörda lärarna ställs inför då en kursplan reduceras i antal timmar, samtidigt som kursens stoff är det samma. Lärobokens utformning påverkar elever och lärare olika när det gäller såväl elevers förkunskaper som lärarens erfarenheter och kunskaper inom ämnet. Centrala begrepp i examensarbetet är: komparation, analys, intervju, enkät, läroböcker. FÖRORD Examensarbetet har utförts i ett samarbete av ovan nämnda tre författare. Författarnas gemensamma och olika inriktningar på deras utbildning har bidragit till berikande insikter. Två av författarna har ämneskombinationen svenska/historia, den tredje har svenska/tyska som kombination. Författarnas kunskaper inom ämnet historia har varit en fördel när nämnda läroböcker inom ämnet studerats, samtidigt som de språkliga kunskaperna grundar för en djupare förståelse för hur en lärobokstexts utformning påverkar såväl lärare som elev i en klassrumssituation. Insikten om att det är många faktorer, förutom just själva läroboken, som spelar en avgö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19957 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×