Sex säljer...eller?: En studie om hur ungdomar reagerar på sex i reklam

3101 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sex är ett alltmer vanligt förekommande fenomen i marknadsföringsbudskap. Detta gäller inte enbart annonser där produkten har en sexuell koppling utan även i många fall även där sex inte har någon egentlig koppling till produkten som marknadsförs. Anledningen är att sexualiserad reklam antas väcka uppmärksamhet hos konsumenterna och får annonsen att stå ut ur det ständigt ökande mediebruset. Men den ökade förekomsten av sexualiserad reklam har dock blivit föremål för en växande debatt – många människor motsätter sig användningen av sex i reklam. En särskilt viktig grupp av konsumenter är ungdomar. I uppsatsen undersöker vi om det är lämpligt att använda sexuellt innehåll i reklam riktad till ungdomar utifrån hur ungdomar reagerar på sexuellt innehåll i reklam. Vi har även undersökt om dessa reaktioner skiljer sig mellan könen och beroende på kongruens mellan produktkategori och sex. Resultaten visar att ungdomar generellt, och tjejer specifikt, är negativt inställda till sexuella budskap i reklamsammanhang i termer av annons- och varumärkesattityd samt köpintention. Det finns tecken på att annonser med högre sexuellt innehåll väcker större uppmärksamhet, men resultaten visar att det rör sig om irritation. Vidare fann vi begränsade kategorieffekter, vilket gör att våra resultat bör gälla för samtliga snabbrörliga konsumentvaror. Implikationen av våra resu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sex säljer...eller?: En studie om hur ungdomar reagerar på sex i reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Sex säljer...eller?: En studie om hur ungdomar reagerar på sex i reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20106 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×