Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan
mäta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och
om metoden kan användas för att avgöra när användning av ett system i
fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts på Scania CV
AB i Södertälje.
Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen,
vilket innebär att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan från
fordonsindustrin är att kunna mäta distraktion som ett system alstrar, för
att försäkra sig om att de system som förs in i fordonet inte är
trafikfarliga. En metod för att mäta förardistraktion är LCT, som är under
utveckling och utreds för att bli en standard.
Metoden använder en enkel körsimulator, som är framtagen av DaimlerChrysler.
Mjukvaran till simulatorn är en visuell simulering av en rak trefilig väg.
Till denna kopplas PC-ratt och -pedaler. Samtidigt som försökspersonen kör
får han/hon instruktioner i form av skyltar längs vägen om att byta fil.
Under tiden som detta pågår utförs en andra uppgift. Mätning görs av hur
filbytet går till och hur försökspersonen kör mellan filbytena, detta
jämförs sedan med en normativ modell. För att kvantifiera distraktionsnivån
som en andra uppgift orsakar jämförs körning då en sekundäruppgift utförs
med bara körning. Skillnaden representerar distraktionsnivån som
sekundäruppgiften alstrar i LCT.
I projektet görs litteraturstudier om bland annat köruppgiften och
förardistraktion. Metoden utvärderas i två tester, där bland annat ett
framtaget gränssnitt testas.
Distraktion är ett komplext problem och körprestationen för en distraherad
förare påverkas på många sätt. LCT mäter inte alla dessa faktorer, men mäter
ändå viss distraktion. Metoden är attraktiv då det är enkelt att utföra
tester med den och resultaten är enkla att analysera. Kanske förenklar
metoden verkligheten för mycket, men den kan ändå användas för att avgöra
vilket av två system som minst distraherar den körliknande uppgiften i LCT.
Metoden säger däremot inte hur mycket ett system distraherar i verkligheten
och det är därför...