Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test

869 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan mäta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och om metoden kan användas för att avgöra när användning av ett system i fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts på Scania CV AB i Södertälje. Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen, vilket innebär att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan från fordonsindustrin är att kunna mäta distraktion som ett system alstrar, för att försäkra sig om att de system som förs in i fordonet inte är trafikfarliga. En metod för att mäta förardistraktion är LCT, som är under utveckling och utreds för att bli en standard. Metoden använder en enkel körsimulator, som är framtagen av DaimlerChrysler. Mjukvaran till simulatorn är en visuell simulering av en rak trefilig väg. Till denna kopplas PC-ratt och -pedaler. Samtidigt som försökspersonen kör får han/hon instruktioner i form av skyltar längs vägen om att byta fil. Under tiden som detta pågår utförs en andra uppgift. Mätning görs av hur filbytet går till och hur försökspersonen kör mellan filbytena, detta jämförs sedan med en normativ modell. För att kvantifiera distraktionsnivån som en andra uppgift orsakar jämförs körning då en sekundäruppgift utförs med bara körning. Skillnaden representerar distraktionsnivån som sekundäruppgiften alstrar i LCT. I projektet görs litteraturstudier om bland annat köruppgiften och förardistraktion. Metoden utvärderas i två tester, där bland annat ett framtaget gränssnitt testas. Distraktion är ett komplext problem och körprestationen för en distraherad förare påverkas på många sätt. LCT mäter inte alla dessa faktorer, men mäter ändå viss distraktion. Metoden är attraktiv då det är enkelt att utföra tester med den och resultaten är enkla att analysera. Kanske förenklar metoden verkligheten för mycket, men den kan ändå användas för att avgöra vilket av två system som minst distraherar den körliknande uppgiften i LCT. Metoden säger däremot inte hur mycket ett system distraherar i verkligheten och det är därför...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20176 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×