Under framtagandet av nya produkter måste ett antal prototyper tillverkas för
att verifiera konstruktionen. För en metodingenjör som tar fram
reparationsmetoder
innebär prototyptillverkning att tankar som växt fram under utvecklingsfasen
kan provas för första gången på en fysisk produkt. Detta sker relativt sent i
produktutvecklingen och eventuella ändringar som kan uppstå på grund av att
servicevänlighet inte uppnås blir mycket kostsamma. Om däremot prototypen
där metoderna verifieras för första gången är digital och detta sker tidigt
blir kostnaderna för eventuella ändringar avsevärt mycket mindre. Modellen som
ligger till grund för metodstudierna kan sedan används för att skapa ett utkast
till service litteratur, detta medför att även den delen av slutprodukten
kommer att
vara i fas med övriga utvecklings avdelningar.
Under detta projekt har en digital prototyp av en Scania motor använts för
genomförandet av metodstudier. Dessa studier har resulterat i animationer och
illustrationer som sedan använts i ett exempel av en dynamisk interaktiv
arbetsbeskrivning, även den skapad under projektet. Användandet av digitala
prototyper har resulterat i ett förtydligande av hur användbart 3D modeller är
i produktutvecklingsprocessen.
Under arbetets gång har delar av Fredy Ohlssons principer för produktutveckling
använts.
Under the development of new products a number of prototypes must be built to
confirm the products construction and strength. For an engineer whose job is to
create instructions for repairing methods, building a prototype means that new
ideas can be tested for the first time. This often happens rather late in the
development process which means that changes made because of lack of
serviceability becomes expensive. If the prototype is digital and confirmation
of serviceability is done early this cost can be reduced. This digital
prototype can be
used as a basis for creating images to increase the understanding of an
instruction.
During this project a digital prototype of a Scania engine has been made and
used to create repairing methods. This studies results in animations and
illustrations which has been used in an example of a dynamic interactive work
instruction, created under this project. Applying di...