Förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap : en studie utifrån ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv

6061 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens kunskapssyn är fortfarande präglad av Platons och Descartes tänkande och definition av kunskap - dualismen mellan teoretisk och praktisk kunskap. En kunskapsdefinition som i sin tur påverkar samhällets människosyn, genom en indelning av dem som tänker och de som handlar. Denna studie utgår från ett annat kunskapsperspektiv, som inkluderar både tanke och handling, för att ge en mer nyanserad bild av relationen mellan teoretisk och praktisk kunskap. Syftet med studien är att utifrån ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv belysa förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap. För att uppfylla mitt syfte har jag studerat studioglasdesignerns verksamhet. Den metodiska ansatsen är färgad av det pragmatiska fenomenologiska perspektivet. Via intervjuer insamlas det empiriska materialet som analyseras utifrån ett abduktivt förhållningssätt. Olika förslag på att lösa åtskillnaden mellan teoretisk och praktisk kunskap, använder ofta den dualism den kritiserar, vilket leder till att nya polära motsatser utvecklas. Studioglasdesigners verksamhet uppvisar i stället att båda kunskapsformer är otillräckliga om de isoleras från varandra. Tanke och handling skapar tillsammans en dynamisk kunskap, som tillåter nya erfarenheter förändra tidigare kunskap. Kunskapens "sanning" ligger i att möta varje situation som ny. För att lösa problematiken krävs således ett vidare kunskapsbegrepp, där kunskap inte enbart ses som förbundet med antingen tanke eller handling. Kunskap innefattar i stället människans samlade förmågor, inklusive de kroppsliga. En framtida forskning baserad på ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv kan utplåna det polariserade tänkandet kring kunskap. Konsekvensen blir...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap : en studie utifrån ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap : en studie utifrån ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20396 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×