Vem väljer bussen?: en utvärdering av Luleås nya busslinjenät med avseende på resande, attityder och ekonomi

1065 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Examensarbetet består av en utvärdering av en del av den satsning på kollektivtrafiken i LLTs regi, nämligen införandet av ett nytt busslinjenät, som gjordes i Luleå tätort hösten 2003. Utvärderingen är gjord utifrån intervjuer med resenärer, en enkätundersökning av lulebornas attityder samt ur ekonomisk synvinkel. Det nya linjenätet som infördes hösten 2003 i Luleå syftade till att öka attraktiviteten hos den kollektiva busstrafiken genom att öka turtätheten, minska restiderna och öka möjligheterna till direktresor. Linjeomläggningen skedde efter att resandet, och därmed även turutbudet, minskat mer eller mindre årligen sedan slutet av 1980-talet. En stor poäng med linjeomläggningen var även att antalet bussar i trafik inte behövde öka. Det rörde sig alltså även om en ekonomisk effektivisering. Ett syfte med omläggningen var att på sikt öka självfinansieringsgraden hos busstrafiken. Förutom själva linjeomläggningen byggdes en ny centrumhållplats för samtliga linjer, framkomlighetsfrämjande åtgärder såsom signalprioritering genomfördes och en satsning på ett tekniskt informationssystem gjordes. Satsningarna möjliggjordes genom att Luleå kommun fick ett statligt LIP- bidrag, vilket motiverades bland annat av att miljöpåverkan från bussarna skulle minskas då de i det nya linjenätet fick köra direkt via den nya centrumhållplatsen istället för som tidigare: i en slinga runt hela innerstaden. Syftet med utvärderingen är dels att ta reda på hur linjeomläggningen har påverkat inställningen till LLTs trafik, hos resenärer såväl som hos luleborna allmänt sett. Men det är också att ta reda på hur resandet med LLT förändrats och hur detta har påverkat det ekonomiska utfallet av trafiken. Dessutom har bussförarnas synpunkter på linjeomläggningen tagits tillvara, liksom deltagarna i ett försök med gratis busskort till färdtjänstberättigade. Utifrån resultaten av utvärderingen har några förslag på ytterligare förbättringar tagits fram. Analysen av resandestatistiken visar på ett tydligt samband mellan linjeomläggningen och ett ökat resande. Ökningen är särskilt stor särskilt under våren, och längs stomlinjerna. Den enda linje där resandet långsiktigt stagnerat är på linje 8 från Rutvik, där dock gymnasieresandet har ökat en del. Vidare har de största resandeökningarna skett i lågtrafik, på söndagar med upp till 30 procent om jämförelsen avser mars och april månad och mellan 2003 och 2004. Enkäten, som gick ut till 1000 slumpvis utvalda lulebor, stratifierade på ålder och stadsdel, hade en svarsfrekvens på 37 procent. Utfallet visar att resandeökningen till stor del består av personer som redan tidigare reste kollektivt i viss mån. Framför allt är det personer under 25 år och kvinnor som reser mer. Det är mycket lite som tyder på att de som tidigare aldrig åkte buss har börjat göra detta i någon större grad i det nya linjenätet. Bland de som reser har dock linjeomläggningen, och den övriga satsningen på LLTs busstrafik, blivit väl emottagna. Intervjuerna bekräftar intrycket från enkäten om linjeomläggningens popularitet bland bussresenärerna. De enda negativa synpunkterna som framkom berörde de glesa förbindelserna till västra Centrum, samt långsammare förbindelser till delar av Gammelstad. Den ekonomiska utvärderingen visar på det negativa rörelseresultatet med det gamla linjenätet hösten 2002 har vänts till ett positivt våren 2004, då enbart de rörliga busskostnaderna tas med, och då dessa beräknas utifrån en genomsnittlig tidskostnad. Det återstår dock en bit kvar till målet om en självfinansieringsgrad på 50 procent: 2003 låg den på knappt 45 procent. Men å andra sidan var bara det nya linjenätet varit i drift en fjärdedel av budgetåret 2003. Siffror för år 2004 saknades när denna rapport skrevs. Sett på linjenivå är det genomgående ökad lönsamhet i det nya nätet jämfört med det gamla, förutom hos linje 2 om den jämförs med linjer med motsvarande sträckning i det gamla nätet. Samtliga linjer utom 1, 2, 4 och 8 är lönsamma enligt ovanstående beräkningsmodell. Förarintervjuerna visar på ett visst missnöje med hur Smedjegatan blev utformad med tanke på utrymmet för bussarna: ibland får inte alla bussar plats på längden. Dessutom är man inte helt nöjda med hur signalprioriteringen fungerar. Förutom dessa två synpunkter var man i stort sett nöjd med hur det nya linjenätet fungerar. Färdtjänstförsöket innebar att 15 färdtjänstberättigade fick ett gratis periodkort var under tre månader. Utfallet blev övervägande positivt, med 10 procent färre färdtjänstresor. Dessutom inkom värdefulla ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vem väljer bussen?: en utvärdering av Luleås nya busslinjenät med avseende på resande, attityder och ekonomi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Vem väljer bussen?: en utvärdering av Luleås nya busslinjenät med avseende på resande, attityder och ekonomi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20459 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×