SAMMANFATTNING
Rosenholm ?i stadens utkant
Karlskrona består i dagsläget av en tydligt avgränsad kärna, där tätheten och
stadsmässigheten avtar allt mer ju längre man förflyttar sig från centrum.
Rosenholm utgör ett av Karlskronas ytterområden. Då regementet KA2 Rosenholm
lades ner och fastighetsbolaget Vasallen köpte upp delar av området öppnades
stora möjligheter för det tidigare anonyma området.
Rosenholm utgör ett område utanför stadskärnan och fungerar samtidigt som
Karlskronas västra entré. Ytterområden har alltid varit aktuella vid utveckling
av städer, då de bjuder på möjligheter som ofta saknas i ett centralt läge. Att
bilda en stadsdel i stadens ytterkant medför både negativa och positiva
konsekvenser. Att området utifrån en bestämd användning helt ändrar karaktär
kan ses som positivt då intresset blir större än om bakgrunden vore mer
elementär. Intresset för verksamheter att etablera sig längs Karlskronas
infartsleder är stort, samtidigt som efterfrågan på bostäder i hela Karlskrona
är relativt stor. Dessa attribut gynnar en exploatering på Rosenholm.
Till ett tillgängligt Rosenholm
Då man ser utvecklingen av Rosenholm genom ett utifrånperspektiv spelar
tillgängligheten en stor roll, mycket p g a områdets läge med svårigheter i
orienterbarheten samt barriärer och avstånd. För en god tillgänglighet i
Rosenholms närhet bör såväl Rosenholmsområdet som omkringliggande områden
omfatta ett gång- och cykelvägsystem som är väl förankrat både i befintligt och
nytt gatunät. Kopplingen mellan befintliga områden och det nya Rosenholm bör
göras klar och säker för alla trafikslag, främst kollektiv- och gc-trafik.
Vidare bör en satsning ske på bussförbindelser till och från reseknutpunkter
såsom tågstation, flygplats, färjeläge och bussterminal.
På Rosenholm kan både avstånd och andra faktorer som t ex E22, järnväg och
nivåskillnader utgöra barriärer. Genom att studera olika metoder att planera
bort effekterna av barriärer ökar möjligheterna för en bättre tillgänglighet på
Rosenholm.
En stadsdel kräver en viss närhet eller koppling till den ursprungliga staden.
För att ge Rosenholm denna koppling föreslås bl a en utveckling av Ronnebyvägen
in mot Karlskrona genom en tolkning av begreppet stripcentra.
Avfarten västerifrån mot Rosenholm planeras om för att öka orienterbarheten.
Nuvarande uppfart till E22 österut flyttas för att ge plats åt entré och infart
till Västra Backabo. Genom Västra Backabo leds en huvudgata parallellt med E22
och järnväg. Dessa ges en stadsmässig karaktär och bildar viss genomströmning,
genom att påfartstrafik till E22 leds detta håll. Där Backabo, Västra Backabo
och Kasernområdet möts bildas en knutpunkt som vid en exploatering blir både
tydligare och viktigare. En mindre cirkulationsplats knyter samman vägarna från
de olika delområdena samt bildar uppfart till E22.
Rosenholms entré ses som en knutpunkt där natur, infrastruktur, bebyggelse,
rörelse och människor länkas samman och leds in i Rosenholm.
Stad och natur i samverkan på Rosenholm
Vid planering av Rosenholm sett ur ett inifrånperspektiv är viktiga faktorer
tillgänglighet till rekreation och natur, vattenkontakt, mötet mellan stad och
natur samt ett bevarande av Rosenholms landskapsbild. Vid en exploatering är
det troligtvis det visuella intrycket som kommer att påverka landskapet mest
samt bebyggelsen inom det delvis öppna landskapet.
Idag finns ingen tydlig struktur inom Rosenholm. Det ger en frihet i
planeringen men utgör även en svårighet för området att kännas lokalt
förankrat. För att planlägga Rosenholm som stadsdel krävs att flera byggnader
rivs och de bevarade sätts i nya sammanhang utifrån struktur och användning.
Naturen, läget intill E22 och områdets historia som militärtområde utgör en
attraktionskraft för att locka nya verksamheter till Rosenholm. En struktur med
olika grader av integration av byggnadstyper och funktioner föreslås inom
Rosenholm beroende på läge och fysiska förutsättningar. Dock ingår Rosenholm i
köpcentret Amiralens funktionsskugga, vilket kräver att innehållet nischas och
att sambanden med intilliggande områden utvecklas.
Rosenholm ?en del av staden
Rosenholm planeras enligt en traditionell stadsutveckling med bostäder och
verksamheter som tillsammans bildar en stor variation i både byggnadstyper och
struktur. Genom att planera Rosenholm som en ny stadsdel är möjligheterna att
området blir attraktivt för såväl bostäder som för verksamhetsetablering stora.
Förhoppningen är att Rosenholm i framtiden ska utgöra en ny målpunkt i
Karlskrona, både i form av entré till staden och som spännande stadsdel.
Ett kompletterande gatunät samt ny gång- och cykelstruktur kopplar samman
Rosenholm med intilliggande områden samt ökar tillgängligheten mellan
delområdena Kasernområdet och Västra Backabo. Buss- och tåghållplats ger
Rosenholm en ökad tillgänglighet för alla till olika målpunkter lokaliserade
utanför området.
Aktiviteter och attraktioner placeras över hela planområdet för att ge
Rosenholm ett rikt socialt liv. Målpunkter och stråk utformas olika för olika
aktiviteter t ex. genom bredare trottoarer för uteservering, små platser som
ger of...