Den postfeministiska reklamkvinnan : en kvalitativ studie om den postfeministiska kvinnoframställningen i kvinnotidskrifternas reklamannonser

1063 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kvinnotidskrifter är en guide för kvinnor och tjejer, då kvinnotidskrifterna ständigt uppdaterar sin kvinnliga publik om olika trender. Reklamannonser som är riktade till kvinnor trivs i denna miljö med tanke på dess frekventa närvaro i kvinnotidskrifternas innehåll. Postfeminismen anses vara en utflykt från feminismen eller är feminismens motsatts eftersom de inte delar feministernas ideologi om jämställdhet, kön och maktfrågor. Jag anser därför att postfeminismen tenderar att uppfattas som en både traditionell och modern kvinnoställning och inte lika radikal som feminismen. Därför passar postfeministernas ideologi bra in i kvinnotidskrifternas reklamannonser vilka feminismen kritiserar för sin traditionella kvinnosyn.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur reklam avbildar och karaktäriserar postfeminismen inom kvinnotidskrifternas reklamannonser. För att kunna besvarar denna studies frågeställning har jag utifrån reklamannonserna analyserat och karaktäriserat postfeminismens olika kvinnoframställningar. Efter granskning av reklamannonserna har jag delat in dessa i postfeministiska kategorier som jag har utvecklat efter att jag har granskat reklamannonserna.Resultatet är att postfeminismen existerar i kvinnotidskrifternas reklamannonser. Denna studie kan karaktärisera sju stycken postfeministiska kvinnoframställningar som reklamannonserna använder sig av. De två postfeministiska huvudkategorierna ”chick” och ”grrrl” är en tidigare teori som i denna studie bekräftas även inom reklammarknaden. De kvinnliga traditionella ”chick” kvinnorna i reklamannonserna har en roll att utbilda de kvinnliga mottagarna. Detta genom att tala om hur att ta hand om sitt utseende, hur att vara hälsosam, vilka produkter som är bra att använda, vad killar tycker om etc. Med andra or...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den postfeministiska reklamkvinnan : en kvalitativ studie om den postfeministiska kvinnoframställningen i kvinnotidskrifternas reklamannonser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Den postfeministiska reklamkvinnan : en kvalitativ studie om den postfeministiska kvinnoframställningen i kvinnotidskrifternas reklamannonser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20739 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×