Det här examensarbetet har utförts på LKAB i Kiruna där deras dotterbolag
Malmtrafik i Kiruna AB (MTAB) räknar med att bygga om terminalerna i Kiruna
och Svappavaara inom en snar framtid.
Syftet med examensarbetet var att ta fram underlag för utformningen av nya
kontrollrum för lastning, lossning, vagnsavsyning och ställverk vid
terminalverksamheten i Kiruna. Det huvudsakliga målet med examensarbetet
var att finna lösningar till en god arbetsmiljö i samtliga kontrollrum.
Under projektets gång har arbetet följt modellen för Systematisk
problembehandling (Johansson, 2003). Arbetet började med att besöka de
olika arbetsområdena som var aktuella för projektet för att få en så god
uppfattning som möjligt om uppgiften. Under besöken studerades och
analyserades samtliga arbetsområden noggrant för att sedan kunna göra en
ordentlig kartläggning av nuläget. Därefter utfördes intervjuer och studier
för att få en uppfattning om framtidsplanerna.
Efter kartläggningen av nuläget och framtidsplanerna slutförts började
arbetet med framtagning av kravspecifikationen. Kraven togs fram med hjälp
av brainstorming tillsammans med projektets styrgrupp samt med hjälp av
studier av arbetsmiljöverkets föreskrifter och LKAB:s egna riktlinjer.
Därefter började arbetet med att ta fram olika placeringsalternativ för
kontrollrummen. Till en början arbetades fyra placeringsalternativ fram.
Samtliga alternativ värderades med hjälp av en värderingsmatris och
resulterade i ett vinnande placeringsförslag som uppfyller de ställda
kraven till 73 procent, vilket bedöms vara väldigt bra.
Därefter arbetades tre layoutförslag fram för det vinnande
placeringsförslaget. Vid layoututformningen användes metoden Förenklad
Systematisk Lokalplanläggning (Muther och Wheeler, 1962). De tre
layoutförslagen värderades liksom placeringsalternativen med hjälp av en
värderingsmatris, vilket resulterade i en slutlig rekommendation.
Det rekommenderade layoutförslaget innebar att våningsplanet skulle byggas
ut i sydvästlig riktning i med en area på 61,849 m2. Den utbyggda delen av
planet försågs med ett gemensamt kontrollrum med plats för två stycken
lastnings- och lossningsoperatörer samt ett enskilt kontrollrum med plats
för en ställverksvakt. Båda kontrollrummen har i det här förslaget försetts
med stora rundade fönster för att operatörerna ska få en så god överblick
över bangården som möjligt.
Layouten innefattade även ett konferensrum, en toalett, tre kontorsrum, en
kokvrå, en myshörna och en balkong. Kontorsrummen var anpassade för en
person i vardera rum och dä...