Utomhuspedagogik och språk - hur förskollärare arbetar språkstimulerande i en utomhuspedagogisk verksamhet

1700 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt syfte med undersökningen är att synliggöra hur pedagoger på uteförskolor använder utemiljön för att stimulera barnens språkutveckling. Våra frågeställningar är: Hur arbetar förskollärare språkstimulerande i en utomhuspedagogisk verksamhet? Hur tas miljön till vara i det språkstimulerande arbetet? Hur synliggörs dokumentationen av barnens lärande i en utomhuspedagogisk verksamhet? I teoridelen har vi bland annat använt Germund Sellgrens (2005) och Gösta Skoglunds (1994) teorier kring vad det innebär att arbeta utomhuspedagogiskt. De berättar att lärande utomhus ger rikare intryck och djupare kunskap. Det handlar om att utnyttja naturen som läromedel i en mängd olika sammanhang. Vi har också använt oss av Rigmor Lindös teorier kring hur barn tillägnar sig språk. Lindö (2002) menar att människan är en aktiv sökare och skapare av kunskap. Enligt en annan teoretiker, Bente Hagtvet Eriksen (2006), är det av stor betydelse att man i förskolan arbetar med en tidig och medveten språkstimulering. Det finns fyra huvudpunkter som Eriksen anser är viktiga i stödjandet av förskolebarnens språkliga utveckling. Dessa huvudpunkter har vi använt oss av i vår analys. Vår empiriska undersökning har vi gjort med hjälp av totala observationer av barn och pedagoger på två uteförskolor. Som komplement har vi även intervjuat perso...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utomhuspedagogik och språk - hur förskollärare arbetar språkstimulerande i en utomhuspedagogisk verksamhet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Utomhuspedagogik och språk - hur förskollärare arbetar språkstimulerande i en utomhuspedagogisk verksamhet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20842 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×