Förutsättningar för hållbar upplevelseproduktion: en studie om löftesutveckling och löftesintegrering i möbelföretaget Norrgavel

1195 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen är att studera hur möbelföretaget Norrgavel arbetar för att utveckla och integrera sitt märkes budskap i organisationen. Vi vill få insikt i vilka processer som föregår en trovärdig löftesintegrering samt se hur dessa påverkar medarbetaren i interaktionen med märket. Då vi uppfattar att det är människan och dennes inneboende tolkningar som är viktiga i sammanhanget har vi ett hermeneutiskt förhållningssätt. Vår studie är induktiv då vi studerar ett fenomen som inte finns tydligt beskrivet i den vetenskapliga litteraturen. Studien har fallstudiedesign där momenten dokumentanalys, direktobservation samt intervjuer ingår. Analysen av vår genererade empiri görs genom en kontinuerlig litteraturstudie vilken hjälper oss att tolka de fenomen vi finner på vägen. I vår fallstudie finner vi tre begrepp som ligger till grund för Norrgavels trovärdighet: hållbarhet, transparens och autenticitet. De tre begreppen är inte endast en del av vad vi uppfattar som Norrgavels uttalade löfte, dess värdegrund, utan påverkar olika processer i företaget. Värdegrunden ger medarbetaren chans till reflektion vilket skapar en trovärdighet i organisationen. I vår studie uppfattar vi den yttersta formen av löftesintegrering, nämligen i livet som helhet. Vi ser att arbetsliv och fritid påverkas av varandra. I vår studie uppfattar vi att Norrgavels medarbetare i stor utsträckning valt en arbetsplats som stödjer deras egna värderingar. Utifrån vår fallstudie uppfattar vi att ett märke, där medarbetaren känner sig delaktig i löftesutvecklingen, skapar långsiktiga relationer där tillit byggs upp. Denna tillit är svårare att rasera än att kortsiktigt locka med höga löner och materiella förmåner. Utifrån vårt resonemang ser vi möjligheten att stärka individen både i dennes arbete och p...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förutsättningar för hållbar upplevelseproduktion: en studie om löftesutveckling och löftesintegrering i möbelföretaget Norrgavel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Förutsättningar för hållbar upplevelseproduktion: en studie om löftesutveckling och löftesintegrering i möbelföretaget Norrgavel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20865 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×