Den svenska implementeringsprocessen av ILO 169: en politik utan förankring?

1416 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats syftade till att utreda huruvida den av staten initierade ratificeringen av ILO 169, och framförallt artikel 14 ur denna konvention, har politiskt stöd bland de berörda aktörerna i Lappmarken. Detta eftersom det politiska stödet för en ratificering till synes är svagt. De berörda aktörerna utgörs av renskötande samer, icke-renskötande samer samt övrig befolkning i området, då dessa aktörer nyttjar mark och vatten på olika sätt. För att klargöra huruvida politiskt stöd föreligger i frågan om ILO 169, har David Beethams Legitimeringsteori använts. Denna teori utgår från att förekomsten av legitimitet, som i denna kontext kan jämställas med politiskt stöd, kan visas utifrån tre sammanvävda dimensioner ? B1-B3, där B1 utgår från legitimitet utifrån etablerade regler, B2 från rättfärdigande via delade värderingar hos dominant och underordnad samt B3 som konfirmerar legitimitet via handlingar. Utifrån aktörernas remissyttranden i samband med Sven Heurgrens utredning Samerna ? Ett ursprungsfolk i Sverige (1999) har ett relativt tydligt legitimitetsunderskott enligt Beethams andra dimension ? B2 kunnat påvisas. De berörda aktörerna i denna undersökning representeras av Länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland, kommunerna i Norrbotten samt ett urval av organisationer/partier. Med Legitimitetsteorin kan emellertid inte orsakerna till ett legitimitetsunderskott visas, men indikationer tyder på legala och ekonomiska orsaker därvidlag har spelat en avgörande roll, vilket i denna uppsats har lett fram till två hypoteser: legitimitetsunderskottet har legala orsaker - Hlegal och legitimitetsunderskottet har ekonomiska orsaker -Heko. Dessa hypoteser prövas utifrån den befintliga lagstiftningen som reglerar näringsaktiviteterna i Lappmarken och en teori som utgår från Nils-Gustav Lundgrens tolkning av property rights- och public choice teorierna, som i denna uppsats benämns Lundgrenteorin. Utifrån ovanstående framkom att legitimitetsunderskottets orsaker både hade legala och ekonomiska orsaker. I undersökningen togs hela tiden hänsyn till eventuella etniska aspekter, men etnicitet tycks inte ha haft någon avgörande betydelse för det rådande legitimitetsunderskottet. Slutligen presenteras i uppsatsen en alternativ implementeringsm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den svenska implementeringsprocessen av ILO 169: en politik utan förankring?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Den svenska implementeringsprocessen av ILO 169: en politik utan förankring?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20941 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×