Försäkringskassan och dess styrkort. Före och efter 2005

1 röster
1260 visningar
uppladdat: 2008-01-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Eftersom utvecklingen ständigt växer var oftast finansiella mått inte längre tillräckliga och företag började söka sig till mer moderna styrmodeller som inkluderar ickefinansiella mått. The Balanced Scorecard (BSC) omfattar både finansiella och icke-finansiella mått. Modellen är i första hand utformad för stora vinstdrivande organisationer, men har fått ökad användning även i offentlig förvaltning. Eftersom offentliga verksamheter oftast har flera olika mål som de strävar efter är de i behov av en mer övergripande styrmodell. Problemformulering: Hur har omstruktureringen påverkat användningen av BSC samt dess utformning, jämfört med tidigare? Syfte: Syftet med denna studie är att visa, beskriva och skapa en förståelse för om och hur det balanserade styrkortets utformning och användning har ändrats i samband med en omorganisation. Avgränsning: Vi har begränsat oss till Försäkringskassan i Västra Götalands användning av styrkort. Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi i vår studie strävat efter två faktorer som kommer att stärka vår uppsats, det ena är validitet och det andra är reliabilitet. Studien utgår från tre undersökningskategorier explorativ, deskriptiv samt hypotesprövande undersökning. Vi har använt oss utav primär respektive sekundärdata. Vidare kommer hänsyn tas till kvalitets aspekter då vår studie går ut på att beskriva och förklara. Slutsatser: Tidigare utformade Västra Götaland styrkortet för länet men idag är det ledningen som utformar och sprider vidare mål och mått i styrkortet. Styrningen har centraliserats och länet har inte lika mycket handlingsfrihet som tidigare dessutom har kommunikationsledet förlängts pga. av de hierarkiska nivåerna vilket leder till att beslutsfattande tar längre tid. Den Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet 3 strikta styrningen medförde att måtten har blivit mer detaljerade och högre krav ställs på att uppfylla målen. I Västra Götaland sker nedbrytning av mål och mått i styrkortet ända ner på individuell nivå inom vissa utvalda områden detta bidrar till en mer detaljerad och effektiv styrning. Mer fokus läggs på kvantitativa mått vilket leder till att kvalitativa mått hamnar i skymundan. Vidare syns den ökade styrningen genom mer frekventa uppföljningar. Förslag till vidare forskning: Då vår studie innefattade styrkortet på ledningsnivå anser vi att en fortsatt forskning om medarbetarnas syn på styrkortet hade vart intress...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Försäkringskassan och dess styrkort. Före och efter 2005

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-29]   Försäkringskassan och dess styrkort. Före och efter 2005
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20959 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×