Juridiska processer som marknadsföringsinstrument: En fallstudie kring utformningen av massmedial kommunikation i två EG-rättsprocesser

718 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
In public relations and marketing, lawsuits traditionally connote crisis. The purpose of this study is to explore the design and critical considerations concerning risks and opportunities when companies voluntarily initiate lawsuits with the partial aim to get publicity in the mass media. In the following paper, the communicative aspects of two such Swedish cases in the European Court of Justice are studied—a large corporation challenging the Swedish monopoly on gambling and a small company challenging the government on their restrictions for individuals to import alcoholic beverages. The case studies have been conducted through interviews, analysis of legal acts and press articles. Theories on the collision of legal and market oriented communication are also presented. These theories use the traditional crisis perspective. Together with the findings in the case studies, the analogies are used to draw conclusions on the design and effect when companies initiate lawsuits attempting to get publicity in the mass media. The study shows that this tool can be effective in order to reach certain communication goals, provided the company has carefully planned a communication strategy, conducted extensive scenario and risk analysis, and enjoys a good cooperation between its lawyers, communications staffs and management. However, t...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Juridiska processer som marknadsföringsinstrument: En fallstudie kring utformningen av massmedial kommunikation i två EG-rättsprocesser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Juridiska processer som marknadsföringsinstrument: En fallstudie kring utformningen av massmedial kommunikation i två EG-rättsprocesser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21028 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×