Aristoteles som managementkonslut : Retorikens roll för identitetsskapande

1191 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
För företag som startar sin verksamhet och vill skapa en identitet i det växande mediala samhället är retoriken avgörande. Att som företag skapa en identitet och kommunicera ut den till sin omgivning tror vi har blivit livsavgörande för ett företags profilering och positionering. Syftet med arbetet är att försöka finna en djupare förståelse för hur man kan använda retorik i ett företag när man formar och förmedlar sin identitet. Det gör vi genom att analysera en av oss genomförd fallstudie och sedan jämföra den med en annan studie om Skandia. Vi har frågat oss hur vårt fallföretag arbetat för att komma fram till sin identitet och hur man tänker förmedla den. Har vårt fallföretag alls tänkt på retoriken som verktyg och styrmedel för kommunikationen? Metodmässigt bygger vårt arbete främst på samtal med grundaren, styrelseordföranden och säljchefen på vårt fallföretag samt på litteraturstudier inom de ämnen vi behandlar i uppsatsen. Främst har vi behandlat retorik, kommunikation och marknadsföring. Studien är kvalitativ och deduktiv vilket innebär att vi inte försökt skapa en generell teori. Bearbetning och analys har gjorts utifrån det hermeneutiska perspektivet som utgår från tolkning och förståelse av empirin. Vår slutsats är att man faktiskt kan arbeta retoriskt utan att känna till mycket om retorik. Vi anser att man kan komma långt retorisk utan att kunna teorin men att man ändå måste tänka i retoriska banor och vara medveten om att kommunikation har en stor makt att påverka. För företag innebär denna slutsats att även om kommunikationen fungerar på ett dugligt sett så finns...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Aristoteles som managementkonslut : Retorikens roll för identitetsskapande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Aristoteles som managementkonslut : Retorikens roll för identitetsskapande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21177 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×