I dagens högkonjunktur råder brist på utbildad personal inom speciella
kompetensområden som byggarbetare. Det har även blivit svårare att få tag
på material. Undersökningar visar även att byggindustrin halkat efter
produktivitetsmässigt jämfört med andra industrier.
Med detta som bakgrund är logistik idag ett hett ämnesområde i
byggbranschen. Genom att effektivisera logistiken kan en rad fördelar
uppnås. Syftet med detta projekt är att studera hur det går att
effektivisera logistiken på byggarbetsplatserna. En fallstudie har
genomförts på fyra projekt: Kungsbron, Västerport, Droskan och Björkbacka
varav Kungsbron och Västerport har anlitat sig av ett företag som heter
Svensk Bygglogistik AB vars uppgift är att ta emot och bära in materialet
direkt till rätt ställe på byggarbetsplatsen. Effekten och kostnaderna har
studerats samt vilka synergieffekter som kan uppnås.
Arbetet är uppbyggt på intervjuer, observationer och projektspecifik
information som fakturor på material som har lyfts in. Undersökningen har
lett fram till en analys av materialflöden, transportvägar och inlyfts
möjligheter hur dessa fungerar idag och hur de kan förbättras. Fokus har
legat på själva processen när materialet anländer till byggarbetsplatsen
och till dess att allt material har burits in på rätt ställe i byggnaden.
För att få ut full kapacitet av Svensk bygglogistik är det viktigt att de
yttre förutsättningarna stämmer som fria transportvägar och bra
inlyftsmöjligheter. Det sätter även högre press på fungerande transporter
eftersom att svensk bygglogistik börjar arbeta ett visst klockslag kostar
det pengar om de får vänta innan materialet anländer.
Det är enklare att förbättra processer som är synliga. Att bära in material
har legat inbakat i en byggarbetares övriga sysslor vilket har gjort det
svårt att ta reda på hur stort slöseriet är. Med Svensk Bygglogistik har
denna kostnad separerats och lyft fram. Ett av resultaten är att
författaren har kartlagt kostnaden för att bära in material.
En viktig del i byggbranschen som har många olika arbetsplatser är
kommunikation dels med interna medarbetare och externa leverantörer.
Framförallt på transportsidan finns det saker att förbättra varav
författaren har utvecklat en kommunikationsmodell. En av slutsatserna i
detta arbete är att det finns en möjlig besparingspotential om denna
kommunikationsmodell följs. På den interna biten är det viktigt att
kommunicera och ta tillvara på idéer och lösningar på de enskilda
byggarbetsplatserna. Här kan det finnas potential att börja införa flera
speciella logistikingenjörer vars syfte ska vara att sköta själva
processerna och hur dessa k...