Fastighetsbranschen i Göteborgs innerstad präglas av hård konkurrens.
En svårighet i branschen är att hitta bra lägen och rätt hyresgäster. Var
någonstans fastighetsbolagens lokaler är placerade har en direkt
koppling till hur attraktivt företaget blir. Det är viktigt att
fastighetsbolagens och hyresgästerna strategier stämmer överens med
varandra.
Fastighetsbolaget som hyr ut lokaler måste vara nöjda med
verksamheten som kommer att drivas i deras utrymmen. För ett
fastighetsbolag är det viktigt med rätt hyresgäster då de kan höja
företagets profil eller image.
AP Fastigheter AB har under en lång tid arbetat med att utveckla en
lösning för att kunna ta in butiken Zara i sitt affärshus Arkaden. Zara
har varit ett krävande projekt då de ansvariga för butiken länge letat
efter ett så bra butiksläge som möjligt.
Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur etableringen av
butiken Zara kommer att påverka affärshuset Arkaden och dess
varumärke, samt vad de övriga butikerna och konsumenterna tycker.
De metoder som vi har använt oss av för att besvara våra frågor är
påstana intervjuer med konsumenterna samt djupintervjuer med
butikscheferna.Uppsatsens teoretiska kapitel behandlar de för uppsatsen viktigaste
områdena, nämligen kommunikation, positionering, varumärken och
konsumentbeteende.
Efter att ha sammanställt den kvalitativa och kvantitativa
undersökningen presenterade vi resultaten och analyserade sedan det
med hjälp av teorin.
Vår studie visade att Zara haft en positiv inverkan på Arkadens
varumärke. Butiken har redan hunnit bli top-of -mind, och många
förknippar redan Arkaden med just Zara.
De övriga hyresgästerna i Arkaden upplever etableringen av Zara som
något positivt och de ser inte konkurrensen som något större hot mot
deras butiker.
Våra påstana intervjuer med konsumenterna ...