På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning

1615 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att det finns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. Hur kan man koppla samman läs- och skrivundervisningen med estetiska ämnen? Syftet med arbetet är att undersöka hur Reggio Emilia-inspirerade skolor arbetar med läs- och skrivundervisningen jämfört med skolor utan specifik inriktning. Vilka likheter och skillnader finns det i synsätt när det gäller den fysiska miljön, arbetsmaterialet och pedagogens arbetsmetoder? För att få besvara frågeställningarna använde vi oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger vardera på de olika skolorna, två förskollärare och två lärare för tidigare åldrar. Vi gjorde därutöver deltagande observationer för att kunna relatera intervjusvaren till vad vi kunde observera i verksamheten. Vi valde att jämföra verksamheter i Hisings Kärra och Kortedala. Hisings Kärra valde vi eftersom de har ett politiskt uppdrag att arbeta med inspiration av Reggio Emilia-filosofin, i alla förskolor och skolor. Det jämförande exemplet, verksamheten i Kortedala, valde vi därför att vi har en kontakt där. En viktig slutsats i arbetet är att det finns stora skillnader mellan pedagogernas syn på lärande som grundar sig i olika lärandeteorier. Synen på de estetiska ämnena som ett verktyg i läs- och skrivundervisningen varierar mellan de olika verksamheterna. Likheterna mellan verksamheterna och alla pedagogerna är att läs- och skrivundervisningen grundar sig till stör...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21275 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×