Storytelling och tematisering i varumärkesuppbyggandet : en studie om hur hotell i Sverige kan bygga upp sitt varumärke

1443 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Konkurrensen mellan hotellen har ökat på grund av förändringar i samhället, även kundernas behov och önskemål har förändrats. I dagens samhälle blir det allt vanligare att hotell inte enbart kan konkurrera med bra service och pris. Det krävs något extra, något utöver det vanliga för att locka kunder och öka konkurrensfördelarna. Hotellen måste hitta nya sätt att differentiera sig på och det har blivit allt viktigare med ett starkt varumärke som kan ge ett mervärde till kunderna. Det har blivit vanligt att hotell använder sig av storytelling och tema för att bygga upp sitt koncept och varumärke. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur hotell i Sverige kan använda sig av storytelling och tematisering för att bygga upp varumärket. Syftet är deskriptivt men även till viss del normativt. I studien används en deduktiv metod och ett antal telefonintervjuer har genomförts. Detta för att exemplifiera hur en varumärkesuppbyggande process kan se ut inom storytelling- och temahotell. Studien fokuserar på den interna varumärkesuppbyggande processen. Resultatet i denna studie är inte generaliserbart utan vägledande för hur man kan bygga upp sitt varumärke med hjälp av storytelling och tematisering. Denna studie bidrar med ny fakta inom ett relativt obeforskat område som tema och varumärken. Studien visar att den varumärkesuppbyggande processen skiljer sig mellan varusektorn och tjänstesektorn. Detta eftersom andra delar då blir mer betydelsefulla, detta redovisas i en egen modell i studiens analys. Slutsatserna av studien visar att det är viktigt att vid uppbyggandet av storytelling- och temahotell vara; konsekvent, trovärdig, ha bra och välinformerad personal som kan förmedla storyn och temat samt att det finns en röd tråd genom konceptet. Om hotellen inkluderar dessa delar när de bygger upp sitt varumärke kan detta leda till en minnesvärd upplevelse. Slutsatserna visar även att storytelling och tematisering kan bidra till ett ökat mervärde till gästerna vilket leder till gratis reklam genom word-of-mouth samt skapa ökad uppmärksamhet i media. Det skapar även ökade k...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Storytelling och tematisering i varumärkesuppbyggandet : en studie om hur hotell i Sverige kan bygga upp sitt varumärke

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Storytelling och tematisering i varumärkesuppbyggandet : en studie om hur hotell i Sverige kan bygga upp sitt varumärke
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21305 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×