Varje dag överöser företag oss människor med budskap genom reklam och
annonser. Nya kanaler såsom bloggar, ett ökat utbud av TV-kanaler och
ökningen av antalet svenska och utländska tidningar har bidragit till att fler
reklambudskap trängs på marknaden. Vi människor har därför tvingats lära
oss att stänga av och ignorera reklam. Därför uppfattar vi inte ens en bråkdel
av alla de budskap som cirkulerar runt omkring oss. För företag gäller det
därför att hitta nya sätt att komma igenom kaoset och nå fram sina kunder.
Istället för att använda sig av konventionella marknadsföringsmetoder som
annonsering och TV-reklam, har företag börjat försöka få människor att
prata om produkten. Det ligger i människans natur att prata och diskutera
olika samhällsfenomen. Människor pratar om företag, deras tjänster och
produkter.
Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur olika företag
uppfattar och arbetar med mun-till-mun-marknadsföring. I vår uppsats har vi
ett hermeneutiskt förhållningssätt. Vi har gjort en kvalitativ studie av tre
olika företag som valts ut genom ett så kallat strategiskt urval.
I uppsatsen använde vi oss av den induktiva ansatsen. Vi använde primärdata
i form av intervjuer samt sekundärdata i form av litteratur. Empirin i vår
uppsats består av personliga intervjuer med en reklambyrå samt två andra
företag.
Slutsatsen av vår undersökning är att företag uppfattar mun-till-munmarknadsföring
som när människor pratar om produkter med varandra. De
sprider antingen positiv och/eller negativ information om produkten eller
tjänsten. Företag tillämpar sällan mun-till-mun-marknadsföring direkt, då det
är mycket svårt. Däremot arbetar de med metoden indirekt genom att den
traditionella marknadsföringen har som syfte att få människor att
uppmärksamma produkten eller tjänsten och därefter prata om den. Vi kan
även konstatera att företag har en mycket positiv inställning till mun-tillmun-
marknadsföring, då den jämfört...