Controlling Word-of-Mouth : A qualitative study of the hotel industry in the region of Jönköping

829 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Som människa i dagens samhälle blir man, varje dag, exponerad av ett mycket stort antal marknadsföringsbudskap i form av annonser och reklam, ett antal som är omöjligt för en enskild individ att ta in. Företag har därför svårt att nå ut till sina segment utan att spendera stora resurser på sin marknadsföring. Word-of-mouth (WOM) kan beskrivas som det in-formella rykte vilket förmedlas mellan konsumenter och som innehar en större trovärdighet och genomslagskraft än den traditionella marknadsföringen. Om företag skulle kunna på-verka och kontrollera WOM så skulle detta kunna leda till en viss konkurrensfördel. Kun-der inom servicesektorn, som till exempel hotellindustrin, är speciellt påverkade av denna informella information i deras val av hotell och tjänster. Därför har hotellindustrin fungerat som utgångspunkt för denna studie av fenomenet WOM och hur det kan kontrolleras av företagen. Hotellen som ingår i studien är geografisk belägna inom Jönköpingsområdet.Syftet med studien och uppsatsen är att försöka undersöka om och hur WOM är påverkat av de utvalda hotellen i studien och observera de olika metoder som kan har en inverkan på WOM.Metoden för insamlandet av primär data är av kvalitativ natur. Där någon från de utvalda hotellens administrativa personal har blivit intervjuad för att svara på frågor som berör denna studie över fenomenet WOM. Sekundär data har samlats in från relevanta artiklar och böcker för att bidra till en så trovärdig analys som möjligt. Teorin behandlar WOM, service och relationsmarknadsföring.Författarna avslutar med slutsatsen att det finns en medvetenhet hos respondenterna om WOM och dess betydelse för företaget. Det verkar finnas en större medvetenhet av att ak-tivt försöka minimera negativ WOM än att aktivt försöka influera den positiva WOM. Det fanns indikationer på att hotellen på något sätt använder metoder som man tror generera positiv WOM. Problemet verkar vara svårigheten att utvärdera vad som egentligen är skill-naden mellan relationsmarknadsföring och WOM marknadsföring i några av de metoder som hotellen tror kan genera positive WOM. Hotellets storlek/finansiella resurser verkar också ha en viss betydelse för om hotellen säger sig använda eller vara beroende av WOM. Så även om det fanns vissa åtgärder som kan generera positiv WOM så finns det en ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Controlling Word-of-Mouth : A qualitative study of the hotel industry in the region of Jönköping

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Controlling Word-of-Mouth : A qualitative study of the hotel industry in the region of Jönköping
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21335 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×