Underhåll av Ofotenbanan : jämförelse i kostnadsbesparande syfte mellan två alternativa tillvägagångssätt

1733 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Malmbanan utgör den viktiga transportlänken mellan gruvindustrin i Kiruna och hamnen i Narvik. Genom detta transportstråk kan gruvindustrin nå sina kunder ute på världsmarknaden. Gruvorna i Kiruna har sedan första världskriget utvecklats till att bli en av Sveriges viktigaste inkomstkällor inom basindustrin. För Norges del utgör Ofotenbanan, som är namnet på sträckan som löper genom Norge, den enda möjliga transportlänken mellan Nordnorges viktiga fisktransporter till Oslo via tåg. Fisktågen körs från Nordnorge över på Malmbanan in i Sverige för att sedan köras vidare till Oslo. Det finns ingen annan möjlig transportväg eftersom Narvik inte hänger samman med det övriga järnvägsnätet i Norge. Malmbanan har även kommit att bli en viktig transportlänk för turismen i Norrbotten och Narvik. Till vissa av de tågstationer som ligger längsmed Malmbanan finns ingen bilväg och järnvägen utgör därmed den enda transportlänken. Genom Malmbanans tillkomst under 1800-talets senare del och början av 1900- talet, har flera typer av tågtransporter kunnat tillkomma, såsom gods ? och persontransporter. Ursprungligen byggdes banan för malmtransporter eftersom man hade haft stora svårigheter att få lönsamhet i sin produktion på grund av dåliga transportlänkar. Under senare delen av 1800-talet användes renar som dragdjur för malmtransporter eller så fraktades malmen med hjälp av båt. Malmbanans tillkomst var revolutionerande för malmtransporterna. För att kunna tillmötesgå det ständigt ökande transportbehovet längsmed Malmbanan utför Banverket och Jernbaneverket ständiga förbättringar och uppgraderingar av sitt infrastrukturnät. De trafikutövare som vill bedriva trafik längsmed spåret får söka ett trafikeringsavtal hos banhållaren. Avtalet innebär att trafikutövaren betalar en spåravgift baserad på antal körda spårkilometer. I gengäld får trafikutövaren ett trafiksäkert spår med avseende på material, underhåll och trafik ? och signalreglering. Malmbanan utgör en unik sträcka för Sverige och Norge eftersom den innebär att tågtransporter måste korsa landsgränsen. Detta kan anses som unikt eftersom länderna har lyckats komma överens om likartade standarder för spårbredd, typ av räls och säkerhetssystem. Allt för att kunna köra tågseten över landsgränsen utan att behöva lasta om dem. Historiskt sett har det exempelvis varit problem att köra tåg från Sverige över till Finland via Haparanda eftersom de båda länderna inte haft samma spårbredd. Samverkan mellan Sverige och Norge innebär även att deras underhållsprocesser kan samordnas. Enligt tradition utförs underhållsarbetena på Ofotenbanan nattetid. Detta har varit en bra lösning fram till idag eftersom målet har varit att minimera störningarna för tågtrafiken. Under natten körs färre antal tåg och på så vis har minst antal tåg påverkats av arbetena. Nu vill Jernbaneverket istället titta på om det är möjligt att utföra underhållsarbetet på dagtid vilket skulle resultera i fler antal arbetstimmar under samma tidsperiod. Nattarbetet innebär nämligen att banarbetarna endast arbetar var annan vecka i enlighet med de norska arbetstidsreglerna för nattidsarbete. Skulle underhållsarbetet istället kunna flyttas fram till dagtid skulle det innebära att man får ut 400 arbetstimmar på 10 veckor i jämförelse med 240 arbetstimmar på 10 veckor vid nattarbete. Jernbaneverket skulle därmed hinna med betydligt mer underhållsarbete under samma tidsperiod om arbetet utfördes på dagen. Den andra vinsten som skulle uppnås med dagsarbete skulle bli minskade lönekostnader för personalen, eftersom natt ? och helgersättningar inte skulle utgå. Kostnaden för att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Underhåll av Ofotenbanan : jämförelse i kostnadsbesparande syfte mellan två alternativa tillvägagångssätt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Underhåll av Ofotenbanan : jämförelse i kostnadsbesparande syfte mellan två alternativa tillvägagångssätt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21380 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×