Co-branding ur ett konsumentperspektiv : En fallstudie av företaget Sony Ericsson

1309 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur konsumenterna uppfattar varumärkesutvidgningen. Studien har haft fokus på ett fallföretag, Sony Ericsson samt de varumärken (Walkman och Cyber-shot från Sony) som de använder på deras produkter. Vi har samlat in data med konsumenters uppfattningar om co-branding och deras brukande av produkter ur den kategori där de co-brandade varumärkena finns. Vidare har vi sökt efter förklaringar till huruvida det finns någon koppling mellan användandet av Mp3-spelare och digitalkamera i förhållande till betydelsen av varumärkena. Undersökningen har varit helt webbaserad och samlat in över 200 svar varvid 197 har använts i sammanställningen av enkätsvaren.Vi har använt oss av rådande teorier inom varumärken, varumärkeshantering, varumärkesvärdering och varumärkesfusioner. De teorier som ligger till grund för uppsatsen är Brand Management, Brand Equity, och Co-branding. Detta har tillåtit oss att gå från generella beskrivningar om varumärken fram till hantering och värdering av varumärken för att slutligen nå kärnan av uppsatsens tema det vill säga co-branding.Resultatet av undersökningen blev att det råder hög kännedom om Mp3-varumärket Walkman med en kännedom på nio av tio tillfrågade, medan drygt fyra av tio kände till digitalkamera- varumärket Cyber-shot. Av de tillfrågade som dessutom använder sig av någon av de respektive produkterna är kännedomen om förknippat varumärke ännu högre. Betydelsen av varumärkena har trots olika kännedom varit ungefär lika stora och legat under det godkända värdet på tre i den femgradiga skalan. Män har prioriterat och värderat Mp3-spelarfunktionen och Walkman högre än motsvarigheten till digitalkamera, medan kvinnornas prioritet har varit hos kamerafunktionen och Cyber-shot varumärket.Vi har kunnat dra slutsatserna att två starka varumärken som kombineras inte bidrar med lika stor synergi som ett lågvärdesvarumärke får när det kombineras med ett högvärdesvarumärke. Då varumärkena Walkman och Cyber-shot visat sig vara starka som enskilda varumärken samtidigt som Sony Ericsson är ett företag med högt anseende innebär varumärkesutvidgningen för Sony Ericssons mobiltelefoner inga ökade fördelar för Sony Ericsson.Hos dem som använder Mp3-spelare och digitalkameror har vi kommit fram till att det finns en högre kännedom om varumärkena samt att varumärkena är av större vikt när de co-brandats. Detta tycks bero på att ökad kännedom ger mer...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Co-branding ur ett konsumentperspektiv : En fallstudie av företaget Sony Ericsson

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Co-branding ur ett konsumentperspektiv : En fallstudie av företaget Sony Ericsson
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21529 [2024-06-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×